Историята на бисквитките
Бисквитките съществуват още от 1993 г. Те са малки части от данни, които уебсайтовете съхраняват на вашето устройство, когато ги посещавате. Те често се използват за съхраняване на вашите предпочитания, статус при влизане или за проследяване на активността ви в уебсайт. Те не винаги са видими за потребителите и могат да се използват за проследяване без съгласието им. Бисквитките на трети страни идват от уебсайт, различен от този, на който се намира потребителят в момента, и е установено, че са по-инвазивни, тъй като компаниите зад тях ги използват за маркетингови и продажбени цели.
Личните данни, които бисквитките на трети страни събират, са IP адреси, история на браузъра, лична информация за семейство, пол, здраве, плащания, религия, политически убеждения и много други. Законът за поверителност на данните – Общият регламент на ЕС за защита на данните (GDPR) е този, който се използва от много държави сега за защита на данните на потребителите, поради което много големи компании започнаха да се приспособяват да го спазват като Apple, Google, всички бизнеси в страни от Европейския съюз и др. които предлагат продукти и услуги на гражданите в ЕС.
Google и Apple предприеха стъпки, за да защитят своите потребители от бисквитките на трети страни, като ги блокират от настройките по подразбиране на браузърите си, въпреки че маркетолозите все още намират начини да заобиколят това. Браузърите Firefox и Brave също блокират бисквитките от години. Apple използва интелигентна превенция на проследяване (ITP), която не позволява на рекламодателите да проследяват потребителите в уебсайтове, използвайки бисквитки на трети страни. Компанията елиминира бисквитките в своя браузър Safari още преди 5 години. Сега те използват прозрачност за проследяване на приложения (ATT) – функция за поверителност, която изисква от разработчиците да искат разрешение от клиентите за проследяването им в приложения, така че клиентите да не го разрешават, ако не го искат.
През 2020 г. Google обяви в публикация в блог, че техният браузър Chrome също ще спре поддръжката на бисквитки на трети страни в рамките на две години. Имаше дебат за това какво ще ги замени и недоволство от страна на търговците и цялата рекламна индустрия, така че се случи забавяне, но вече е официално, че следващата година Google също ще се присъедини към света без бисквитки и изобщо ще спре да поддържа бисквитки на трети страни.
Има ли бисквитки в света без бисквитки?
Светът се движи към бъдеще без бисквитки. Светът без бисквитки е онлайн свят, в който не се използват бисквитки на трети страни. Той ще премахне широко използваната насочена реклама, персонализирано съдържание и проследяване на потребителите в множество сайтове. Таргетиране, продажба и закупуване – цялостните рекламни процеси ще се променят в света без бисквитки, особено целевите маркетингови кампании и оптимизации. Ще има платформи за рекламодателите да се насочват към клиенти по нови начини, които отговарят на законите, но те все още са във фаза на развитие и тестване. Това, което бизнесът би могъл да направи незабавно, за да подготви и приспособи своите продажби и маркетингови стратегии и операции, е да се съсредоточи върху събирането на данни от първа страна и нулева страна и да инвестира в инструменти, които ги доставят, като чатботове, имейл платформи и други.
Маркетолозите трябва да използват по нови начини наличните инструменти в различни комбинации, за да следват тенденциите и изискванията и да постигнат бизнес целите си. Те трябва да преосмислят своите стратегии, за да поддържат клиентите си ангажирани с техните брандове. В следващите няколко параграфа ще ви покажем какво е въздействието върху търговците от света без бисквитки и решения за справяне със ситуацията.
Как това се отразява на маркетолозите и техните екипи?
Новите разпоредби на ЕС относно поверителността на данните затрудняват търговците да продължат да използват бисквитки на трети страни, тъй като вече не им е разрешено да съхраняват данни за потребителите, без първо да получат съгласието на потребителя. Маркетолозите трябва да се адаптират много бързо към новата промяна на света без бисквитки, вместо да губят привилегии и доверие. Apple установи, че 88% от потребителите на iPhone са се отказали от проследяването в приложенията в последната актуализация на iOS 14.5. Това означава, че клиентите са тези, които искат техните данни да бъдат защитени. За да се приспособят, търговците трябва да започнат да обмислят прозрачни процеси за събиране на данни за по-успешни кампании. Те трябва да търсят алтернатива на инструментите за бисквитки на трети страни, за да узнаят повече за поведението на клиентите, за да предоставят подходящи продукти и услуги. Един от отговорите на нуждите и въпросите на търговците е използването на чатбот, особено с разговорен AI. Чатботът с изкуствен интелект може да събира данни за поведението на клиентите (в съответствие с изискванията за лични данни) и да работи като инструмент за събиране на данни от първа страна и нулева страна на бизнес уебсайта, като също така подпомага с 24/7 обслужване на клиенти. Други начини за събиране на прозрачни данни са използването на имейл маркетинг, CRM системи и други, които в комбинация с AI чатбот ще са от най-голяма полза за бизнеса.
Как AI чатботовете могат да помогнат на маркетолозите да разбият кода за дигиталното консуматорство
Маркетолозите не трябва да приемат света без бисквитки като нещо лошо при предлагането на продукти и услуги. Те не трябва да чакат и ограниченията на Google или каквито и да било други. Те могат да направят промяната сега, като използват разговорни AI чатботове, които се разглеждат като инструмент за събиране на данни от първа страна на един уебсайт. За дигитално ориентираните фирми наличието на чатбот на уебсайта вече се е превърнало в бизнес необходимост.
Бисквитките от първа страна са тези, които уебсайтът събира за поведението на клиентите като цяло и е съвместим с изискванията за лични данни: кога посетителите са на уебсайта, какво търсят, кога търсят, как го правят и други. Всички тези статистически данни могат да бъдат натрупвани и сортирани от AI чатбот като инструмент за събиране на данни, когато бизнесът насочва клиентите към него за онлайн комуникация от всички акаунти в социалните медии, от имейли, CRM системи, офлайн чрез QR код или по друг начин директно в чатбота на уебсайта. Резултатите от проучването на изпълнителните директори на Deloitte разкриват, че 61% от компаниите с висок растеж преминават към стратегия за използване на данни от първа страна от инструменти, събиращи такива, което сигнализира, че организациите с висок растеж вече са осъзнали осъзнават належащата нужда да изпреварят бързо променящата се среда и в тази насока. Маркетолозите винаги търсят начини да достигнат до целевата си аудитория и да я накарат да купува техните продукти и услуги. Те търсят начин да разбират клиентите и да правят своите маркетингови послания по-интерактивни, ангажиращи и персонализирани. В същото време новата дигитална среда и поведението и очакванията на клиентите изискват уважение към поверителността и доверие. Чатботовете с изкуствен интелект могат да помогнат на търговците да постигнат всичко това в дигитален свят без бисквитки от трети страни и с пълен контрол върху процеса.
AI чатботовете също са денонощни инструменти за събиране на данни от нулева страна. Това са всички данни, доброволно споделени от потребителите: на уебсайта, в чатбот или навсякъде в дигиталния свят. Това са намеренията на клиентите за закупуване на продукт или услуга, какво избират, личните им предпочитания и доброволно споделени лични данни. Чатботът с изкуствен интелект се превръща в инструмент за събиране на данни от нулева страна, когато бизнесът добавя различни форми в него, които потребителите попълват, за да получат в замяна нещо полезно за тях – информация, файлове за изтегляне, да насрочат среща, да направят резервация, да се абонират за информационен бюлетин и много други причини за събиране на лична информация, която потребителите доброволно дават. Например, за да събира имейли на потребителите, бизнесът за електронна търговия може да създаде фуния за маркетинг и продажби, която води до чатбота или е изцяло изградена в него. Бизнесът може да постави форма за регистрация в него, така че клиентите да дават имейлите си, за да изтеглят видео с инструкции за различни продукти или друг привличащ вниманието файл. След това чатботът с изкуствен интелект може да ги насочи към следващата стъпка в чатбота, като им даде промо код за следващите покупки, така че клиентите да се чувстват по-специални и ангажирани. Бизнесът ще събира техните имейли за последващите имейл маркетингови кампании. Ако искате да имате такъв AI чатбот – това може да бъде направено на безкодовата платформа Umni.bg, така че да имате напълно работещ инструмент за събиране на данни от нулева страна сега и да започнете своя път в предстоящия свят без бисквитки. Започнете с 14-дневен безплатен пробен период, за да бъдете повече от една крачка пред конкурентите ви.
С помощта на AI чатботове маркетолозите могат да събират повече данни за своите клиенти и да ги използват, за да създават персонализирано съдържание за тях. AI чатботовете могат да събират данни във вградени форми като анкети за клиенти и въпросници, за запитване, за кандидатстване и много други. Те също така могат да събират отзивите на клиентите и да отговарят незабавно на често задавани въпроси по всяко време на деня, 24/7. По този начин те могат да помогнат на маркетолозите да разберат какво искат техните клиенти, за да могат да им осигурят възможно най-доброто изживяване.
AI чатбот на уебсайта на бизнеса събира данни за поведението на клиентите и отзивите на клиентите (в съответствие с изискванията за лични данни), достъпни незабавно за бизнеса в неговия акаунт (както е на платформата на Umni.bg) – какво търсят клиентите в бота, кога го търсят, кои са най-често задаваните въпроси и др. Тази информация се предоставя в статистически данни за последващ анализ. AI чатботовете са не само защитени инструменти за събиране на данни, но и инструмент за оптимизиране на онлайн комуникация с клиенти, който автоматизира често задавани въпроси и рутинни задачи, за да освободи време на служителите за извършване на по-сложни такива. По този начин бизнесът може да има многофункционален инструмент, който също помага за привличането на нови потенциални клиенти и ангажира повече клиенти, за да ги убеди да направят покупка. Инструмент за самообслужване, който винаги е на разположение 24/7 и отговаря незабавно – клиентите биха харесали бизнес, който го има и го използва за развитие.
Бизнесите, които внедряват чатбот с разговорен AI на своя уебсайт, независимо от тяхната индустрия ще имат правилния инструмент, за да продължат да разбират клиентите по-добре и да предоставят по-подходящи продукти и услуги. Те не трябва да чакат бисквитките на трети страни да изчезнат и да се чудят какво да правят, а да се присъединят към света без бисквитки с тези, които вече са започнали.
Как по-добре да се подготвите за свят без бисквитки
1. Използвайте инструменти за събиране на данни от първа страна и нулева страна – Използвайте повече инструменти в комбинация, за да постигнете по-добри резултати – чатбот с AI, имейл платформи, CRM системи и други, и ги свържете всички, за да следвате пътя на клиента и да не пропускате никакви възможности.
2. Изградете по-добри взаимоотношения с клиенти и партньори – Събирането на обратна връзка и препоръки от клиенти и партньори, поддържането на връзката и отзоваването винаги на техните проблеми и нужди ще помогне за по-доброто разбиране и подобряване на отношенията бизнес-партньор-клиент. По този начин винаги ще има прозрачност в споделените данни и както клиентите, така и партньорите няма да имат проблеми с използването на тези данни за по-нататъшни бизнес кампании.
3. Създайте доверие, като предоставите повече контрол на клиентите върху техните данни – със създаване на съдържание, което привлича клиентите с желание да дадат своите данни, за да прочетат или изтеглят нещо. Може да се постави в чатбот, в имейл, в CRM системи или органични публикации и реклами в социалните медии, за насочване на клиентите към едно място, за да попълнят своите данни доброволно. По този начин клиентите ще виждат бизнеса като по-прозрачен относно събирането на данни и ще имат повече доверие в него.
Прекрасният нов свят за бизнеса
За маркетолозите новият свят без бисквитки е време за интроспекция. Има нужда от преосмисляне на маркетинговите стратегии и започване на събиране на данни от други източници – инструменти за събиране на данни от първа страна и инструменти за събиране на данни от нулева страни каквито са чатботовете. Чатботовете с разговорен AI вече се използват от години и продължават да се използват като част от бизнес процеси и растеж. Клиентите са тези, които движат бизнеса и щом искат прозрачност в събирането на лични данни, дайте им инструменти, които работят в тази посока.
Обичаме да споделяме, че през април 2022 г. имаше проучване на 12-те най-добри технологии за обслужване на клиенти, като CBInsights постави чатботовете с изкуствен интелект на челно място като първи избор, който бизнесите трябва да приоритизират, за да останат конкурентоспособни. Сега нуждата се увеличава поради новата тенденция към работа в свят без бисквитки. Не чакайте ограниченията за ползване на личните данни да дойдат и почукат на вратата на вашия бизнес – опознавайте клиентите си още по-добре от преди с внедряването на AI чатбот на вашия сайт. Можете да се свържете с нас, за да започнете своя чатбот проект сега, за да расте бизнесът денонощно!