Библиотекарят с изкуствен интелект Ели спестява поне 2 работни места
Регионална библиотека “Пенчо Славейков” е най-старият културен институт на град Варна и водеща библиотечна институция в страната с отговорности, подпомагащи образователната, информационната, социалната и културна функции. Дигиталната й трансформация е във фокуса на дейността на библиотеката през последните няколко години.
*за да имате целия казус, кликнете на бутона “Свали”.
Персоналът на библиотеката не е на разположение 24/7. Остарялата писмена кореспонденция или разговор по телефона в библиотеката са заменени от съвременни комуникационни канали, като електронна поща, онлайн чат, месинджър, което отнема много време на библиотекарите, за да отговарят на съобщения и имейли и прекъсва ежедневните им задачи, оказвайки влияние върху цялостната им работа.
Решението за внедряване на чатбот като виртуален асистент-библиотекар е взето като част от мерките по преструктуриране и оптимизиране на работния процес. Задълженията, вменени на чатбота, надграждат вече съществуващи услуги, като ги видоизменят в зависимост от търсенията и изискванията на потребителите. Използването на чатбот като виртуален асистент-библиотекар се ограничава основно върху предоставяне на информация по теми, най-широко застъпени в комуникацията „читател/ползвател-библиотекар-читател“, както и извършване на търсения в БД. Създадена през 2019 г., Ели стана първият виртуален асистент-библиотекар в България.
След внедряването на AI чатботът Ели в преките дейности на библиотеката, това доведе до:
- Спестяване на поне 2 работни места, а служителите, които са изпълнявали тези дейности, могат да бъдат пренасочени към други задачи, отговарящи на тяхната квалификация.
- Експоненциално увеличаване на комуникацията между читателите и библиотеката
- Ели се грижи за 23% от заявките за презаписване на заета литература, една от най-успешните функционалности на чатбота
- През 2020 г., в продължение на 13 седмици по време на локдауна, Ели беше единственият канал за комуникация с библиотеката
- По време на пандемията, от 34% до 42% от потребителите комуникираха с чатбота през нощта
- Удължено работно време на библиотеката и успешно заместване на служителите след 17:00ч
- AI модулът беше обучен за над 15 000 въпроса на клиентите
Обратна връзка от бизнеса
“Чрез своята навременна и персонализирана помощ, AI чатботът Ели се превърна в част от цялостната стратегия на библиотеката за привличане на нови потребители. Неговото прилагане се превърна в идеален инструмент за повишаване на интереса на читателската публика и авторитета на библиотеката. Чатботът предостави възможност за цялостното възползване от технологиите, които ефективно спестяват време. Внедрената иновация позволява да се обработва огромно количество информация за кратко време и благодарение на нея, е полезна както за нашите потребители, така и за самата библиотека.”
Радка Калчева
Директор
Регионална библиотека “Пенчо Славейков”, Варна