Имам чатбот, какво следва?
Имате чатбот със или без AI и какво следва сега? След като го проектирате и внедрите, остава само да го покажете на света! Така че сега е моментът да го промотирате и популяризирате сред клиентите си и всички, които ще го използват, за да научат за съществуването му, да имат незабавен достъп до него и да започнат да го използват!
Бизнесът може да насочва клиентите от онлайн и офлайн към чатбота, за да започне той да помага с обслужването на клиенти, да ги привлича към това, което бизнесът предлага и да ги насочва през маркетинговите и продажбените фунии в него към желаните резултати. Трябва да имате предвид, че чатботът не е самостоятелен инструмент, който сам привлича клиенти – бизнесът, който го е внедрил, трябва да насочва клиентите си към него, за да може чатботът да започне да работи в полза на бранда. Да, приветства клиентите със „Здравейте, как мога да ви помогна?“, но ако бизнесът не насочи клиентите към него и не ги мотивира да го използват и да извършват дадените действия в него, чатботът може да не бъде възприет от бъдещите си потребители.
Стартирайте вашия бот със стил – най-добри практики
Проектирането, обучението и тестването бяха успешни и сега е време чатботът да започне да разговаря с клиенти, служители и бизнес партньори. Ето някои добри практики и идеи, за да промотирате вашия чатбот и да накарате хората да го харесат:
Измислете и напишете историята на вашия чатбот
Имате готов чатбот, но трябва да напишете завладяваща история за него, така че клиентите да научат за неговата цел, каква е неговата история, защо сте избрали това име, аватар и тон на общуване. Когато създавате историята на чатбота, трябва да накарате читателите да искат още от нея. Споделете защо сте избрали това име на вашия чатбот – защото е представител на бранда, защото клиентите са го избрали, или защото има този остроумен характер и забавен тон на общуване или др., така че хората да го почувстват като част от екипа, който се грижи за тях. От гледна точка на бизнеса, продуктите и услугите обикновено имат имена, защото това може да повлияе положително на това какво клиентите мислят за продукта и асоциациите, които правят, както и да имат незабравимо изживяване. Страхотната история, истинското име и аватарът на чатбота могат да привлекат клиентите да купуват повече и да станат по-лоялни към бранда, защото чатботът ще има по-човечно усещане и потребителите ще чатят по-дълго с него. По този начин компанията ще има повече възможности за представяне на продуктите и услугите си и ще насочва клиентите към продажбените фуниите в него. От друга гледна точка, когато дадете име на нещо, вие се чувствате по-състрадателни към него и можете да бъдете по-емоционално привързани.
В проучване на McClatchy DC хората, участвали в него били помолени да изберат най-доброто вино, което биха купили. Всички вина били едни и същи на вкус, но с различно име, и повечето хора избрали това с най-екзотичното и запомнящо се такова. Какво е значението на името – името на продукт или услуга изгражда история, която влияе върху това как клиентите възприемат стойността на продукта и го искат повече от другите без имена или с трудно запомнящи се такива. Затова се уверете, че сте измислили най-доброто име на вашия чатбот, така че клиентите да го запомнят още от самото начало.
Аватарът на чатбота също играе огромна роля в неговото приемане. Може да бъде изображение на реален човек, карикатура, 3D виртуален аватар или друго. Карикатурата и 3D виртуалният аватар биха позволили на бизнеса да създава различни пози и истории в чатбота, за да забавлява клиентите и да им привлича вниманието. Когато клиентите свикнат с лицето и името на аватара и започнат да го свързват незабавно с чатбота и бизнеса, той може да се използва допълнително онлайн и офлайн за промотиране на чатбота и продуктите и услугите на бизнеса – например аватарът и QR код с CTA могат да бъдат отпечатани и поставени до продукт на рафта в магазина, за да насочат клиентите към повече информация, инструкция, форма за запитване или друго действие.
Тонът на общуване на чатбота също е важен, тъй като той трябва да съответства на имиджа на бранда и възприятието, което компанията иска да поддържа за себе си у клиентите. Може да бъде професионален, забавен или друг. Тонът трябва да допълва аватара и избраното име. Трите заедно създават личността на чатбота и го правят по-запомнящ се и разпознаваем.
Сега е моментът да напишете невероятна история за вашия чатбот, какво ви накара да започнете този проект и всичко, което ви идва наум, така че клиентите да разберат по-добре защо сте избрали да го внедрите като част от услугите си. След това публикацията в блога може да бъде споделена навсякъде онлайн с последователите на вашия бизнес, които да помогнат за разпространението на тази информация.
Промотирайте чатбота онлайн
Дигиталният маркетинг е една от най-използваните стратегии за популяризиране на продукти и услуги и достига до повече хора в световен мащаб, отколкото по-традиционните начини за реклама. Вашият бизнес трябва да има стратегия за дигитален маркетинг с цел промотиране на вашия чатбот, за да бъдете в крак с тенденциите.
Започнете да промотирате чатбота с публикуване на постове, истории и реклами за него във Facebook, Instagram, Linkedin, TikTok, Viber, Youtube и всяка друга подходяща платформа, организирайте някакви образователни и развличащи събития като онлайн състезания сред клиентите, за да изберат най-доброто име на чатбота или да създадат аватар, с награди за спечелилите (това ще помогне при създаването на историята на чатбота) или го използвайте като дигитален представител за бизнес събития, за да насочва посетителите и да взаимодейства с тях – по този начин клиентите ще опознаят чатбота и ще се ангажират още повече с него.
От всички публикации в социалните медии и реклами чрез споделяне на линк можете да насочвате клиентите към чатбота, за да се регистрират за информационен бюлетин, да попълнят форма за запитване, да направят резервация или да се регистрират, за да получат нещо безплатно (привличащи вниманието материали и предложения) като безплатен пробен период, промо кодове, обучителни материали, безплатни наръчници и много други. Това ще ви помогне да създадете навик у клиентите да използват чатбота. Можете също да ги насочите с линк към чатбота от имейли, СМС, статии и публикации в блогове, Google Ads и друга платена онлайн реклама, като реклами в Youtube и други. Например, създайте маркетингова кампания – запознайте се с нашия чатбот – общувайте с него, за да получите промо код за закупуване на нашите топ продукти – по този начин клиентите ще чатят с него, за да получат кода, а бизнесът ще научи какво са писали в чатбота, и как, което ще помогне за по-лесното анализиране на поведението на клиентите за последващо предоставяне на по-добри продукти и услуги. Добър пример е AI чатботът на 5-звездния хотел Casa di Fiore SPA and Medical, направен на платформата на Umni.bg – хотелът създаде аватар за своя чатбот, даде му име – Госпожица Фиоре, сподели публикация за нея и направи видео реклама за клиентите как да стигнат до Госпожица Фиоре и да я използват, така че да я опознаят и да им бъде привлечено вниманието да използват AI чатбот. Милата Госпожица Фиоре кара клиентите да я обичат, да искат да чатят с нея и накрая да направят резервация.
Ако вашият бизнес има онлайн чат с агент или използва месинджъри от всякакъв тип, те могат също да пренасочват към чатбота, когато всички агенти са заети (например през нощта, когато 35% от клиентите търсят помощ и информация), за да не се пропусне нито една възможност. Комуникацията с човек и с чатбот ще се използват заедно за задоволяване на всички нужди на клиентите. По този начин потребителите ще се запознаят с новия начин за онлайн комуникация с бизнеса, който се случва незабавно и е 24/7, и е много интерактивен, особено ако чатботът има разговорен AI. Такъв чатбот може да бъде направен на платформата на Umni.bg за автоматизиране на комуникацията с клиентите и с още много други функционалности.
Изскачащите прозорци (поп-ъп) също могат да се използват за насочване на клиентите към чатбота – когато решат да напуснат уебсайта, изскачащ прозорец се активира, точно когато мишката е върху бутона за затваряне и ще ги насърчи да изтеглят нещо чрез бота, да получат в него промоционален код, да направят абонамент за информационен бюлетин или друго, така че възползвайте се от всеки един начин за да накарате клиентите да използват чатбота.
Инфлуенсър маркетингът е толкова популярен днес – използвайте го, за да популяризирате вашия чатбот. Известен човек, който има влияние върху много от неговите/нейните последователи, ще помогне за промотирането на чатбота, ще използва различни начини за да насърчава хората да го използват, да чатят, да се ангажират с него. А защо не да поиска да има и свой чатбот – за лични или бизнес нужди, тогава помолете за линк към вашия чатбот от чатбота на инфлуенсъра. Инфлуенсърите могат да повлияят на огромна маса от хора в социалните медии или на различни събития. Уверете се, че тези хора са запознати с вашия чатбот и неговите функционалности и ги насърчавайте да го използват и да споделят мнение от своя опит с него.
Вечнозелени и заразителни (viral) елементи – помислете как да направите чатботът толкова вайръл, колкото искате да бъде, така че хората да говорят за него и да го популяризират сами, защото по този начин се използва възможно най-добрата стратегия за промотиране: от уста на уста. Ето примери за превръщане на съдържанието в чатбота в ежедневно търсено: да давате на потребителите полезна информация, забавни съвети и трикове, късметчета, прогнози, хороскоп, финансови калкулатори и други – всичко, свързано с бизнеса, което ще кара хората да се връщат всеки ден, за да проверяват. Благодарение на удобството и положителното изживяване, клиентите ще обичат да използват технологията и това ще бъде от полза за промотирането на чатбота и развитието на бранда. Има една известна маркетингова стратегия – rule of thumb, която се използва от продавачи и маркетолози, за да се запомни по-лесно един продукт или услуга. Правилото помага за по-лесно запомняне на продукт или услуга и за опростяване на сложни решения по начин, който е по-лесен за следване и придържане. Предизвикателството тук е да създадете такова правило за чатбота, като го свържете с друг продукт, навик или действие, така че клиентите, когато си помислят за конкретното действие, да го асоциират веднага с чатбота.
Промотирайте чатбота офлайн
Промотирането офлайн не може да бъде изключено, дори да не достигнете чрез него до толкова много хора, както с дигиталния маркетинг, но също има много предимства. Бизнесът може да осигури достъп чрез QR код с линк към техния чисто нов чатбот (и към конкретна страница на уебсайта, която ще се отвори с точния елемент в чатбота – информационен карусел или форма), върху промоционални материали или други офлайн обекти, като напр. опаковки на продукти, етикети на продукти, флаери, билбордове, тениски, чаши, ключодържатели, визитни картички или други материали и подаръци. Например хотелски комплекс “Изгрева” рекламира своя AI чатбот, направен на платформата Umni.bg, с QR код на флаер и на ключодържателите на ключовете за хотелските стаи, така че гостите да имат достъп до него, където и да се намират.
Ето някои идеи за популяризиране на чатбот офлайн. Добавете към чатбота елемент за игровизация с QR кодове – лятна семейна игра: родителите с деца трябва да събират букви в градината на хотел (в парка или друго безопасно място), като сканират QR кодовете, които намерят – чатботът ще отвори буква за всеки сканиран код. Когато всички букви бъдат събрани, семейството ще трябва да създаде дума от тях, след което родителите ще сканират друг QR код за да се върнат към чатбота, за да се регистрират за награда, ако думата им е правилната.
Промотирайте чатбота чрез достъп с QR код до него, като създавате различни игри, въпросници, състезания и по други начини, които водят до чатбота като място за действие и добавете в него промо кодове, отстъпки, безплатни наръчници и други подаръци.
Друг пример е да го използвате в магазини или други съоръжения, когато хората не искат да чакат на опашки, за да зададат въпрос – те могат да попитат чатбота, като го достъпят отново чрез QR код. Вие не искате клиентите ви да са недоволни от вашите продукти и услуги, нали? Насочете ги към чатбота – както клиентите, така и бизнесът ще спечелят от неговото използване!
Други начини за промотиране на чатбот: подкаст, радио и телевизия, кейс-стъди…
В днешно време хората използват всякакъв вид реклама, ако тя работи, и това им осигурява достъп до много потенциални и настоящи клиенти. Промотирането чрез подкаст е едно от тях. Много хора използват тази медия, за да научат повече за популярни теми или просто за забавление. Намерете подкаст, който клиентите ви слушат, и се уговорете за тема за технологии, разговорен AI и чатботове, където вашият чатбот ще бъде примерът и главен герой на подкаста.
Радиото може да не звучи толкова популярно днес, но хората слушат любимите си радиостанции, докато пият кафето си рано сутрин или шофират за работа, слушат новините или популярно шоу, прогнозата за времето и друга полезна информация. Можете да използвате тази медия по същия начин като подкаста, за да популяризирате чатбота, да привлечете интерес и да говорите за него, използвайки неговото име. Интересна история за чатбот с човешко име ще накара хората да го запомнят, особено когато е свързан с бранд, който следват или от който се интересуват, и биха могли да го потърсят от любопитство и да видят какъв е този инструмент, който помага на хората да намерят това, от което се нуждаят. Мотивирайте ги да го правят – направете го забавно, направете го като дигитален лов на съкровище – кажете по радиото изречение, което хората могат да попитат вашия чатбот, за да стигнат до някаква „тайна“.
Още един начин за промотиране на чатбота е чрез използване на телевизията – в предаване, в новините или като реклама, за да се покаже чатботът на по-широка аудитория, която не е толкова таргетирана, колкото в социалните медии, но е допълнителен начин да накарате хората да говорят за него. Уверете се, че чатботът е свързан с емоционална история, за да почувстват хората емпатия към него и да бъде запомнен. Това също ще ги накара да го почувстват сякаш е човек, а не робот.
Кейс-стъдита и препоръки се използват най-вече, за да покажат на клиентите как други клиенти използват продукта или услугата на бизнеса, техните проблеми, решения и техните резултати и обратна връзка. Вашият бизнес може да ги използва, за да покаже на клиентите си как други клиенти са взаимодействали успешно с вашия чатбот, колко полезен е бил за тях и как им помага.
Друг начин е да правите наръчници и видеоклипове с обучителна цел – как да се използва чатботът, как другите го използват, какъв е пътят на клиента и всички негови предимства, за да сте сигурни, че потребителите ще знаят какво да правят в чатбота, за да имат положително и запомнящо се преживяване.
Връзка между един чатбот с друг
Един от най-интересните и полезни за бизнеса начини за промотиране на чатбот е да го свържете с друг чатбот – на бизнеса или на друг бизнес (кръстосано препращане) и по този начин клиенти, които вече използват технологията и са свикнали с нея, ще имат достъп с 1 щракване до онлайн комуникация с бранда. Такъв пример е хотелски комплекс “Изгрева”, които имат AI чатбот на сайта си, направен на платформата на Umni.bg, но хотелът разполага и с Facebook Messenger чатбот, който пренасочва всички клиенти към основния чатбот на сайта. Бутоните в съдържанието на чатбота в Messenger препращат към точна информация или форма в AI чатбота на уебсайта, следователно, въпреки че клиентите преминават от един чатбот към друг, разговорът с бранда продължава, като насочва към информацията или действието, които се търсят. За хотела по този начин се автоматизира още повече комуникацията за да може всички дигитални пътища да водят до уебсайта и до AI чатбот на него – който има цялата информация.
Това е само един пример как бизнес използва 2 чатбота, които са свързани помежду си и с уебсайта като център на онлайн присъствието на бизнеса и мястото, където клиентите могат да предприемат действие: да направят резервация за стая, да поискат друга услуга или да зададат въпрос – директно, на едно място, независимо къде първоначално е бил клиентът – на бизнес уебсайта, в бизнес акаунти в социалните медии или офлайн с достъп до основния чатбот чрез QR код.
Чатбот – със SEO-оптимизирана уеб страница
Чатботът може да бъде на уебсайта на бизнеса, но можете да създадете негова собствена целева страница, която ще бъде SEO оптимизирана, така че да се показва в резултатите на органичното търсене и да се класира високо. Трябва да използвате онези ключови думи, които са подходящи за бизнеса и да покажете кои са темите, на които чатботът има отговори, така че когато хората търсят конкретна ключова дума, целевата страница с чатбота ще бъдат посочени като опция, за да помогнат с полезна информация.
Имайте предвид, че ако чатботът е поставен само на отделна целева страница, това няма да помогне за привличането на трафик към уебсайта на бизнеса. Поставете го и на уебсайта, за да си върши работата. Когато искате да тествате нови продукти и услуги, използвайте отделна целева страница със същия чатбот, за да ангажирате нова целева група.
Накарайте всички да искат да чатят – чатботът като част от екипа
За да обобщим, има толкова много начини за промотиране на вашия нов чатбот, за да го превърнете в част от дигиталната екосистема на бизнеса. Клиентите ще харесат споделена от бизнеса информация как да използват чатбота и как той помага по интересен и атрактивен начин. Най-добрата маркетингова стратегия е да имате такава стратегия при внедряването на чатбот и да не разделяте клиентите и чатбота – карайте ги да си взаимодействат, помагайте им да поддържат връзката!
Ако все още нямате чатбот, за да се възползвате от споделените съвети, започнете да планирате своя уникален чатбот, който да стане ваш дигитален служител и да осигури ново ниво на невероятно клиентско изживяване. Можете да научите повече за стъпките, които трябва да предприемете в нашия пълен наръчник за планиране на проект за AI чатбот в нашия блог. Ако търсите партньор за чатбот приключение, не търсете повече, защото тук идва помощта на нашата безкодова платформа Umni.bg. Свържете се с нас сега, за да получите 14-дневен безплатен пробен период и да тествате идеите си!