В предаването „Радио кафе“ по Радио София (БНР), темата на сутрешния разговор с екипа на Umni.bg беше изкуственият интелект (AI) и има ли причина да се страхуваме от него. Благодарим на Мария Бояджиева за поканата в ефир.
Радиото пусна анкета към слушателите по темата преди излъчването. От една страни ни впечатли колко разумно и позитивно мислят хората, а от друга как не са запознати какво е изкуствен интелект. Изглежда, че слушателите приравняват AI с робот – машина, изработена от метал, пластмаса и силикон, с жици и чипове. Те вероятно не са осъзнали, че когато имейл кутията изчиства спам автоматично, там работи AI, когато четат новинарската лента в любимите си социални медии, тя е подготвена от AI, когато търсят нещо в глобална търсачка – и там резултатът идва от AI.
Нашият екип говори за чатботовете с AI. Отново бяха цитирани статистики от IBM, че по време на стандартен 6-минутен разговор между персонал и клиент, 75% от времето се прекарва в изпълнение на рутинни задачи или отговаряне на рутинни въпроси и едва 25% са стойностна комуникация. Дигиталният асистент или с други думи AI чатботът работи денонощно, реагира мигновено, може да работи със стотици клиенти едновременно и на множество езици. Изкуственият интелект позволява постоянно обучение на асистента, за да разбира все повече и повече клиентски въпроси и запитвания. Това се отразява положително не само на клиентското обслужване, но и на работата на персонала, защото го освобождава от рутинни и досадни въпроси и задачи.