Какво е AI чатбот в маркетинга и защо помага на маркетолозите?
С нарастването на новите технологии наблюдаваме скок в броя на чатботовете, използвани при изпълнението на маркетингови стратегии. Чатботовете с изкуствен интелект определено са бъдещето на маркетинговата автоматизация. AI чатботовете са не само за автоматизиране на рутинни задачи, но също така предоставят отлична маркетингова възможност за фирми, които искат да достигат до нови клиенти и да ангажират съществуващите. Те позволяват да се води разговор с хора по по-естествен начин чрез текстови или гласови съобщения. Това е важна част от маркетинга, защото помага на компанията да поддържа връзката с клиентите, които имат най-голямо значение.
Чували ли сте някога за такъв термин като чатбот маркетинг, известен още като месинджър маркетинг, както и разговорен маркетинг? Разговорният маркетинг е бизнес подход, който използва целенасочени съобщения, за да ангажира хората в реално време – чрез СМС, гласови команди и чатботове.
Според доклад на Drift за състоянието на разговорния маркетинг за 2020 г., използването на чатботове като канал за комуникация се е увеличило с невероятните 92% от 2019 г. насам. 24,9% от купувачите са използвали чатботове, за да общуват с бизнеси през 2020 г., спрямо 13% година по-рано. И 41,3% от потребителите използват инструменти за разговорен маркетинг при покупки – това е нарастване от 17,1% от 2019 г. Съвременните чатботове не са полезни само за обслужване на клиенти, те могат също така да помагат при привличането на клиенти и да извършват продажби.
6 предимства от използването на AI чатбот от бизнеса за постигане на маркетинговите си цели:
Чатботовете съществуват от десетилетия, като автоматизират различни задачи. През последните 6-7 години те започнаха да набират скорост в света на маркетинга. Те не са просто автоматизирани програми за чат, които отговарят на въпроси; те са интелигентни софтуерни програми, които могат да разбират естествения език и да го използват за комуникация с хората.
AI чатботовете предлагат разнообразие от функционалности, които помагат при маркетингови кампании за привличане на потенциални клиенти. Докато продължаваме да изследваме нови начини за постигане на нашите маркетингови цели, е важно да помислим как чатботовете могат да ни помогнат да постигнем тези цели. Следват някои причини, поради които трябва да обмислите да използвате AI чатбот за вашата маркетингова стратегия:
1.Чатботовете с изкуствен интелект могат да се използват в стратегия за привличане на клиенти и маркетингови кампании
Чатботовете с разговорен AI позволяват на бизнеса да привлича нови клиенти чрез комуникация през чатбот за промоции, специални оферти или продажби, подобряване на съдържанието и още много други. AI чатботовете могат да помогнат с маркетинговите кампании чрез продажби и промоции показвани в бота за нови продукти и услуги. Например: бизнес пуска нова колекция от продукти и използва чатбот със собствена целева страница за A/B тестване, за да ги покаже на потенциални клиенти и да получи тяхната обратна връзка. Друг пример е, когато бизнесът се опитва да достигне до нови пазари, той може да използва AI чатбот със собствена целева страница на езика, който говорят потенциалните клиенти, без да се налага да превежда целия си уебсайт и чатботът ще насочва клиентите през маркетинговите и продажбените фунии, обучен от екипа/лицето, които говорят същия език. Линковете и бутоните в рекламите в бота могат да отварят директно формуляр за запитване в него, за извършване на поръчка или регистрация. Фирмите могат да използват тази технология, за да осигурят нов канал за своите маркетингови кампании, така че да привличат нови клиенти. Автоматизирането на процесите на една компания може да се извърши от AI чатбот като 24/7 обслужване на клиенти, създаване на цели маркетингови и продажбени фунии и много други бизнес операции. Интелигентните AI чатботове вече се използват от бизнеси във финансовия сектор, здравеопазването, електронната търговия, хотелиерството и туризма и още много други индустрии.
2.AI чатботове като инструмент за събиране на данни от първа страна и нулева страна
Чували ли сте, че бисквитките на трети страни се премахват постепенно? Apple елиминира бисквитките в браузъра си Safari още преди 5 години. Следващата година Google ще се присъедини към глобалната тенденция и също ще спре да поддържа бисквитки на трети страни.
Маркетолозите не трябва да приемат това като нещо лошо, защото има други начини, далеч по-полезни за предлагане на продукти и услуги и не е нужно да чакат Google да въведе ограниченията си. Те могат да направят промяната и да се заемат с разработването на по-комплексна стратегия за данни още сега. Къде тук е мястото на чатбота? Помислете за минута: разговорните AI чатботове са инструмент за бисквитки от първа страна на уебсайта на бизнеса, който е в центъра на дигиталната екосистема за дигитално ориентираните фирми. Бисквитките от първа страна са тези, които уебсайтът събира за поведението на клиентите като цяло. Те се събират автоматично (в съответствие с ограниченията за лични данни) – кога посетителите са на уебсайта, какво търсят и др. Всички тези статистически данни могат да бъдат натрупвани и сортирани от AI чатбота, когато бизнесът пренасочва клиентите към него за онлайн комуникация от всички акаунти в социалните медии или от всякъде другаде направо към чатбота на уебсайта.
Чатботът с изкуствен интелект също е инструмент за събиране на данни 24/7 от нулева страна. Това са всички данни, доброволно споделени от потребителите: в уебсайт, в чатбот и др. Това са намеренията на клиентите да купят нещо, какво избират и личните им предпочитания. Чатботът с изкуствен интелект може да помогне като инструмент за събиране на данни от нулева страна, когато в него са вградени различни форми, които потребителите попълват, за да получат нещо – информация, да изтеглят файлове, да резервират среща, да направят резервация, да се абонират за информационен бюлетин, и други.
AI чатботовете на уебсайта на бизнеса могат да събират данни за поведението на клиентите и обратна връзка от тях, които са съвместими с ограниченията за лични данни – това са данните, които се събират автоматично от AI чатбота и са достъпни в бизнес акаунта в платформата на Umni.bg – какво търсят клиентите в бота, кога го търсят, кои са най-често задаваните въпроси и още, като тази информация се предоставя в статистически данни. Бизнесите, които внедряват чатбот с изкуствен интелект на своя уебсайт, независимо от тяхната индустрия, ще имат правилния инструмент, за да продължат да разбират по-добре своите клиенти.
3.AI чатботовете могат да привличат потенциални клиенти от социалните медии и офлайн
Чатботовете позволяват на бизнеса да събира информация за интересите на клиентите чрез комуникацията с чатбота и след това да я използва за целите си за привличане на потенциални клиенти. Когато бизнесът има много акаунти в социалните медии и клиентът задава въпроси във всички тях, компаниите могат да пренасочат всички тях чрез споделен линк или QR код към уебсайта на бизнеса към точна информация в чатбота или да зададат въпроса си в чатбота, така че да не се пропусне нито една възможност. Поради това бизнесът използва AI чатбот и като инструмент за автоматизация на социалните медии. Например хотелски комплекс „Изгрева“ разполага с AI чатбот на сайта си, направен на платформата на Umni.bg, но имат и Facebook Messenger бот, който пренасочва всички клиенти към основния чатбот на сайта. QR кодът, поставен на ключодържателите на ключовете за стаите, също помага на гостите на хотела да стигнат до чатбота с 1 сканиране по всяко време. Това е само един пример как един бизнес използва 2 чатбота, които са свързани към уебсайта като център на дигиталното присъствие на бизнеса и място, където клиентите могат да предприемат действие: да направят резервация за стая, да поискат друга услуга или да попитат въпрос – директно, на едно място, независимо къде се намира клиентът – на бизнес уебсайта, в акаунтите му в социалните медии или офлайн.
4.Чатботовете с изкуствен интелект могат да се използват за ангажиране на клиентите
AI чатботът помага за увеличаване на ангажираността на клиентите, като предоставя по-персонализирано съдържание от бизнеса, използвайки разговорен AI – чрез отговорите от чатбота и свързаните с тях други елементи в чатбота като информационни карти и форми за заявки. Насочването на клиентите незабавно и лесно към необходимата информация и/или действие подобрява преживяването на клиентите с продуктите и услугите на компанията. Чрез внедряване на AI чатбот на уебсайта, бизнесът ще има свой представител, който да привлича клиенти 24/7 с брандирани съобщения, аватар, цветове и т.н. и да увеличи интереса им към компанията. Информацията в чатбота може да бъде предоставена по по-атрактивен начин чрез изображения, гифчета, линкове към видео и VR, разговорен AI и други, които са достъпни ден и нощ.
Разговорните AI чатботове имат перфектната функционалност да пренасочват клиентите към конкретна информация или действие, когато зададат въпрос. Например, когато клиент зададе въпрос, AI чатботът отговаря на него и след това може да пренасочи клиентите автоматично към допълнителна информация в чатбота или извън него, представена чрез текст, изображения, видео или форми за запитване, или с бутон с линк към система за резервации, CRM система, директни поръчки или навсякъде, където бизнесът иска клиентите да бъдат. По този начин могат да бъдат създадени цели маркетингови фунии, които да привличат клиенти и да ги убеждават да извършат определено действие с лесни стъпки, които се измислят от самия бизнес.
5.AI чатботовете могат да се използват за задържане на клиенти
Чатботовете все повече се използват за задържане на клиенти. Те могат да се справят с клиентски запитвания и рутинни задачи без нуждата от човешка намеса. Това е важно, защото намалява времето за чакане на клиентите и гарантира, че клиентите получават възможно най-доброто обслужване. Те могат проактивно да се ангажират с клиентите, като просто зададат ключовия въпрос „Как мога да ви помогна?“, за да им осигурят оферти или други подтиквания за използване на продуктите и услугите на компанията, и също така могат да се използват за допълнителни и кръстосани продажби. Такъв AI чатбот може да бъде направен на платформата на Umni.bg, така че всеки клиент ще бъде обслужван от чатбот по всяко време, 24/7 – от момента, в който потърси повече информация, преди да купи продукт или услуга, до времето след тяхната покупка.
6.Чатботовете могат да се използват за повишаване на конкурентоспособността
Чатботовете с изкуствен интелект също са чудесен начин да повишите конкурентоспособността и да бъдете една крачка пред конкурентите, когато предоставяте такава услуга. Това важи не само за компании, които внедряват AI чатбот за своите крайни клиенти, но и като B2B услуга. Фрилансърите, маркетинговите агенции, уеб дизайнерите вече предоставят чатботове с изкуствен интелект като част от услугите си на своите клиенти и те много го харесват. Много ИТ компании добавят чатбот към списъка си с услуги, за да разнообразят офертите си. Агенциите за дигитален маркетинг предлагат чатбот за маркетингови цели, който да се използва в маркетингови кампании, популяризиране на продукти и услуги, за събития, нови предложения, привличане на потенциални клиенти чрез привличащи вниманието материали в чатбота и други. Фрилансъри също създават персонализирани чатботове за компании. Уеб дизайнерите предлагат тази технология като допълнителен източник на приходи и допълнителна стойност към своите уеб проекти за да се отличават от своите конкуренти. Кол центровете използват AI чатбот за първо ниво на комуникация за да подпомагат своите обслужващи оператори. Всички тези компании предлагат чатбот като част от основната си услуга с възможност да го поддържат и обучават за дългосрочно подобряване на услугите си към клиенти извън бизнес модела на еднократния проект и работят предимно със специализирани платформи за чатботове като партньори за техните проекти.
Безкодовата платформата на Umni.bg предлага възможността за създаване, управление, по-нататъшно развитие на AI чатбот както за бизнеса, който се нуждае от такъв, така и за тези, които биха искали да го предложат като допълнителна услуга. Чатбот платформата за управление на съдържание на Umni.bg позволява без никакви технически знания и умения лесно да се добавя или променя информация за компанията, да се свързват AI отговори с други елементи в чатбота, динамично и за броени минути да се създават форми за заявки, да се добавят промоционални карти и да се използват и други функции за насочване на потребителите към определено действие.
5 стратегии за използване на AI чатботове за трансформиране на маркетингови постижения онлайн
В днешния дигитален свят успехът на всеки бизнес се определя значително от неговото онлайн присъствие. Това означава, че маркетолозите трябва постоянно да намират нови начини да достигат до целевата си аудитория и да я ангажират със своите продукти и услуги. AI чатботовете се проявиха като страхотно решение за това. Те са доходоносен инструмент за маркетинг на бизнеса и могат да се използват по много начини за трансформиране на маркетинговите постижения в по-добри:
1.Социални медии и чатбот – как работи?
Не е тайна, че социалните медии са мощен маркетингов инструмент. Те ви позволяват да се ангажирате с клиентите си, да отговаряте на техните въпроси и да им предоставяте информацията, от която се нуждаят. Въпреки това, може да отнеме време постоянно да наблюдавате каналите си в социалните медии и да отговаряте на всичките си последователи. Тук стават полезни чатботовете с изкуствен интелект!
AI чатботовете помагат при автоматизирането на съобщенията в социалните медии чрез публикуването на директни линкове или QR кодове към конкретно място в чатбота на уебсайта. Директната връзка в публикация в социалните медии, в реклама, имейл, месинджър и др. може да отведе клиента до повече подробности за продукт или услуга, отговор на въпрос, форма за попълване в чатбота, и също така чатботът ще се отвори на конкретна страница на уебсайта. Целенасочено и с 1 щракване или сканиране. На платформата на Umni.bg такива линкове или QR код могат да бъдат генерирани само с няколко стъпки, така че бизнесът да може да направи свои собствени маркетингови фунии по всяко време, за да насочва клиентите към определено място, където иска да бъдат и да не пропуска бизнес възможности.
2.Автоматизация на имейл и чатбот
Готови ли са AI чатботовете да оставят имейл маркетинга в миналото?
Според изследване на Juniper Research – “Защо чатботовете са от съществено значение за търговията на дребно” (2019 г.), чатботовете имат по-висок CTR (честота на кликване) от имейлите, което означава, че потребителите обръщат повече внимание на информацията, представена по по-интерактивен, двупосочен начин и мигновено – като разговор с чатбот, особено ако е с разговорен модул, в сравнение с по-традиционната и претрупана електронна поща. Чатботовете осигуряват незабавна връзка с клиентите, докато те пазаруват. Това е голяма полза за търговците: клиентите предоставят своите данни по свое желание, докато се ангажират с чатботове, а маркетолозите имат по-добра възможност да ги насочват с бъдещи оферти според техните нужди. Когато потребителите активно се ангажират с чатбота, бизнесът ще научи какви са нуждите на тази целева група, която всъщност наистина се интересува от бизнес услугите и продуктите, и клиентите ще почувстват, че това, което имат да кажат, има значение за бизнеса. AI чатботовете превъзхождат имейл маркетинга с активна и незабавна ангажираност на клиента, докато комуникацията по имейл идва със закъснение, да не говорим за филтрите за спам или промоции, които пречат на бизнеса да достига до своите клиенти.
Но имейл маркетингът и чатботовете с изкуствен интелект не трябва да са конкуренти. Те могат да работят и заедно за по-добро клиентско преживяване. Когато маркетолозите изпращат имейли до потенциални клиенти, те могат да поставят линкове към чатбота с конкретни действия – форма за регистрация, привличащи вниманието материали – за изтегляне, повече информация за продукт или услуга, директна поръчка, отговор на въпрос, и чатботовете автоматично ще събират тази информация за поведението на клиентите и ще сортират всички кликвания и въпроси, за да помогнат на маркетинговия екип да ги анализира по-бързо след това. С този анализ маркетолозите могат да създават автоматизации от последователни имейли с по-персонализирани оферти, за да посрещнат реалните клиентски нужди.
От маркетингова гледна точка чатботовете могат да се използват за маркетингови кампании, регистрация за информационни бюлетини за събиране на данни от клиенти, промоции, изтегляне на електронни книги или нещо друго ценно за клиентите, за събиране на имейли и допълнително насочване на клиентите към резервация, форма за запитване или каквото и да било друго като крайна цел в чатбота.
3.Привличане на потенциални клиенти, повече продажби, по-ниски проценти на отказ
Чатботовете са чудесен начин да предоставите разговорен интерфейс за привличане на потенциални клиенти. Те могат да се използват за различни цели, като насрочване на срещи, квалификация на потенциални клиенти и тяхното обгрижване. Те позволяват на компаниите да се ангажират с потенциалните си клиенти по по-интерактивен начин, което води до по-високи проценти на реализации на покупки. Разговорният изкуствен интелект може да се използва за разпознаване на въпроси на клиентите, отговаряне им и след това пренасочване на клиентите към повече информация по темата в чатбота или за насочването им към форма за попълване или друго. Ако клиент зададе въпрос за продукт и бизнесът не предоставя такъв продукт, чатботът може да пренасочи потребителя към наличните алтернативи и да покаже предимствата им, за да не пропусне възможността за продажба.
Добра практика е да се използва AI чатбот при привличане на потенциални клиенти, като се използват привличащи вниманието материали в него. Тези така наречени lead magnets са маркетингов термин за безплатен артикул или услуга, които се раздават с цел събиране на данни за контакт; например могат да бъдат безплатен пробен период на продукт или услуга, промо кодове, електронни книги, ръководства за бърз старт, безплатни консултации и други. Маркетолозите използват тези lead magnets, за да увеличат реализациите и да събират данни за клиентите. Използват се за провокиране на клиенти, за привличане на вниманието им и това помага за намаляване на процента на откази, защото клиентите са заинтригувани да извършат действието, което бизнесът иска от тях. Публикации в социалните медии, имейли, реклами, чат в месинджъри, печатни материали – всички те могат да се използват за насочване на потенциални клиенти чрез щракване върху линк или сканиране на QR код, които водят към AI чатбота с вградена форма за попълване, за изтегляне на файл, инфографика, материали с инструкции и др., така че да продължите пътуването на клиента в чатбота на уебсайта. Такива функционалности се предлагат и на платформата на Umni.bg, където креативността и разговорният AI се срещат.
Възможно е също така да се използват AI чатботове за привличане на неограничен брой потенциални клиенти, говорещи повече от 1 език, без да се налага да се притеснявате за разходите за наемане на повече хора или увеличаване на натоварването на съществуващите служители. Чатботовете са дигиталните служители, които никога не спят и струват малка част от заплатата на служителите.
4.Офлайн дейности и чатбот? Възможно е!
AI чатботовете могат да се използват не само за онлайн цели, но и офлайн. Когато една компания организира събитие или друга офлайн дейност, тя се нуждае само от QR код с линк към чатбот на флаер, банер, плакат, визитка, тениска, подарък, продукт, дори прожектиран на екран. С 1 сканиране клиентите влизат и използват чатбота за регистрация, за споделяне на имейла си, за да получат нещо, за намиране на информация в чатбота чрез текст, изображения, линкове към VR или видеоклипове, за получаване на отговори на често задавани въпроси и др. Всичко това и много повече може да бъде поставено в чатбота, а той ще запази данните за поведението на клиентите, за да се анализират след събитието.
Друг начин да използвате AI чатбот чрез QR код за сканиране е когато хората искат да намерят информация за продукт или услуга, докато са в офлайн магазините и не искат да чакат на опашка само за един въпрос.
QR кодовете са от 2 до 5 пъти по-кликвани от обичайните линкове, по-интерактивни, могат да имат брандиран дизайн и могат да се използват навсякъде, не само онлайн, но и върху хартиени материали, менюта, върху продукти и навсякъде другаде. В комбинация с чатбот с изкуствен интелект в другия край това е просто уау-факторът, от който бизнесът се нуждае, за да впечатли клиентите и да им даде още една причина да обичат бранда.
5.Уебсайт – център на дигиталната екосистема
Уебсайтовете се превърнаха в централен фокус на дигиталното присъствие на компаниите и е от съществено значение те да са добре проектирани с ясна информация и лесни за навигация. Това е мястото, където хората отиват, за да научат повече за компанията, нейните продукти и услуги и как да се свържат с нея. Целта на уебсайта е да създаде трайно впечатление на посетителя, като му предостави полезна информация и запомнящо се преживяване. Тук е мястото на добре развит и обучен чатбот с изкуствен интелект, за да помогне за постигането на тези цели.
Както споменахме в предишната ни публикация, според доклад от април тази година, 2022 Digital Experience Benchmark на аналитичната компания Contentsquare, до 65% от потребителите напускат уебсайта на бизнеса, след като са прегледали само една страница. Оказва се, че 54% от потребителите не достигат дори до средата на страница, която са отворили. Ако не намерят това, което търсят, бързо и лесно, те напускат сайта и отиват към други алтернативи. Но ако проактивният разговорен AI чатбот насърчава тези посетители да останат, да научат нещо ново, да намерят това, от което се нуждаят и да си взаимодействат, те няма да напуснат уебсайта за няколко секунди и средната продължителност на сесията ще се увеличи, както и възможността за продажби. Да напомним добавената стойност на чатбота по отношение на събирането на данни за клиентско поведение в дигитален свят без бисквитки и фактът, че пандемията промени клиентите – един на всеки 3 клиента днес си чати с бизнеса нощем.
Маркетинговите кампании са предназначени да привличат потенциални клиенти за продажби, който процес води често до уебсайта на бизнеса. С помощта на AI чатбот, маркетинговите кампании ще бъдат по-успешни от всякога. Чатботът позволява на бизнеса да насочва потенциални клиенти не просто към страница от уебсайта, а към пакет от информация: конкретна страница от уебсайта с конкретно място в чатбота, например страница с описание на продукта или услугата и форма за запитване за тях в чатбота, инструкции за работа или друго. Опитайте се да го използвате и ще видите резултатите. На платформата на Umni.bg можете да създавате, поддържате и обучавате чатбот с изкуствен интелект без технически познания и умения, за да бъдете конкурентоспособни като други фирми, които вече използват такава технология.
AI чатботовете и бъдещето на разговорния маркетинг
Разговорният маркетинг е новата маркетингова тенденция, която разчита на чатботове и приложения за съобщения, за да се ангажира с клиентите. С помощта им е възможно да се автоматизират разговорите с клиентите, да се подобри тяхното преживяване, да се увеличат продажбите и да се запазят клиентите за цял живот. Разговорният маркетинг използва интелигентни чатботове, за да се ангажира с потребителите 24/7/365, помага на клиентите по време на техните покупки и позволява на компаниите да изграждат взаимоотношения, канали за комуникация и да увеличават приходите чрез най-доброто потребителско преживяване.
Според доклада на Drift през 2021 г., над половината от компаниите – 58% са приели решение за използване на разговорен маркетинг в отговор на COVID-19 и 99% от тях казват, че тяхното решение за използването му е ценно до много ценно – като 62% го намират за много ценно. Това означава, че компаниите вече използват разговорен маркетинг под формата на AI чатботове, за да увеличават своите продажби и да постигнат маркетинговите си цели.
Ако все още не използвате такова решение, сега е моментът да го приложите на вашия сайт и Umni.bg може да ви предостави платформата за това – без технически знания и умения. Свържете се с нас днес, за да научите повече за нашата безкодова платформа за AI чатбот.