В бързо напредващия свят на изкуствения интелект (AI) все повече компании се обръщат към базирани на AI чатботове, за да предоставят обслужване на клиенти, по-добри стратегии за маркетинг и продажби. Но освен създаването на функционален AI чатбот, трябва да вземете важно решение: трябва ли вашият AI чатбот да има индивидуалност, да бъде мъж или жена? В Деня на жената искаме да споделим защо повечето компании избират женска персоналност за своите дигитални помощници и да споделим забавна и полезна информация по тази тема. Според Brookings приблизително 92,4% от американския пазарен дял на асистенти за смартфони, включително Siri, Alexa, Cortana и Google Assistant, използват женски гласове. Въпреки че виртуалните асистенти оттогава бяха актуализирани, за да предлагат опции за мъжки глас, те бяха пуснати с женски глас, който си остава по подразбиране.
От екипа на бизнеса зависи да вземе решение за пола на AI чатбота въз основа на статистики и изследвания от отделите за бизнес развитие, продажби и маркетинг, както и от екипите за обслужване на клиенти на бизнеса. При избора на мъжка или женска персона (или неутрален аватар, кръстен на природни обекти, изкуствени предмети и други), за вашия чатбот трябва да се вземат предвид такива фактори като предпочитания глас и тон на чатбота, неговото име, аватар и дизайн, начин на общуване и други личностни черти, както и цветова палитра за фон, изображения и друг дизайн. Всички те трябва да бъдат внимателно подбрани и проектирани според очакваното потребителско възприятие и целите, които чатботът трябва да постигне. В крайна сметка, най-важното съображение трябва да бъде създаването на приобщаващо и уважително потребителско изживяване, при което потребителите се чувстват добре и ангажирани в разговора, независимо от пола на чатбота. Въпреки че повечето компании избират да създадат своя AI дигитален асистент с женска персона, няма правилен или грешен отговор, когато става въпрос за избор на пола на персоната на AI чатбота. Какъв избор са направили някои бизнеси и какво е възприятието на потребителите на техния чатбот – ще научите за това в следващите параграфи, така че продължавайте да четете!
Преди да вземете окончателното решение какъв да бъде вашият AI чатбот, важно е да обмислите как полът може да повлияе на това как хората взаимодействат с него. Когато става въпрос за пол, трябва да имате предвид няколко съображения. Първо, помислете как половите стереотипи могат да повлияят на очакванията на хората за вашия чатбот. Като цяло хората очакват чатботове с мъжка персона да бъдат по-настоятелни и авторитетни като тон на общуване, също свързан с продукти и услуги за мъже, докато женските чатботове се смятат за по-услужливи и полезни като начин на комуникация и потребителско изживяване. Въпреки че това не винаги е така. Второ, помислете за езика, използван в разговорите на вашия чатбот. Мъжките и женските чатботове могат да използват различни изказ, така че е важно да се гарантира, че използваният език и тонът на общуване са подходящи за целевата аудитория. Ако създавате чатбот за конкретна група, като например възрастни граждани, помислете дали да използвате лесно разбираем език и не използвайте жаргон.
Например, чатботовете с женска персона обикновено се възприемат като по-достъпни и приятелски настроени, което ги прави идеални за роли в обслужването на клиенти. Те също така обикновено се възприемат като по-полезни и съпричастни като избор на изказ, нещо, което може да бъде много полезно, когато клиентите са разочаровани, разстроени или объркани. От друга страна, чатботовете с мъжки характер се очаква да бъдат по-настоятелни и директни. Този подход може да бъде полезен за задачи, които изискват бързи и решителни действия, като обработка на възстановяване на средства или разрешаване на спорове. Чатботовете с мъжка персона също могат да бъдат по-ефективни като инструмент за справяне с клиентски запитвания. Като цяло зависи от самия бизнес каква персона да създаде за чатбота, стига чатботът с изкуствен интелект да е създаден, за да изпълнява бизнес задачите и целите.
Тази тема е подкрепена от някои изследвания. Според Nowak и Fox (2018), когато аватарите са свързани с определен пол, те могат да предизвикат полови стереотипи и хората може да очакват тези аватари да притежават знания, свързани с конкретния пол. Това може да се дължи на общи стереотипи за мъжете и жените. The Computers Are Social Actors (CASA) (Nass and Moon 2000) предполага, че хората могат да взаимодействат с медийни агенти по същия начин, по който биха взаимодействали с хора лично, без да го осъзнават. Хората често свързват жените с общност, топлота, услужливост и грижа, докато мъжете стереотипно се възприемат като притежаващи свобода на избор, компетентност и авторитет (Ellemers 2018). Тези стереотипни очаквания могат да бъдат проектирани върху чатботовете като дигитални служители. Тези изследвания показват, че хората са склонни да възприемат персоните на чатботовете като хора, така че изборът на персона за вашия бизнес AI чатбот ще се отрази на потребителите и те ще проектират върху него своите лични очаквания за мъжете и жените.
Между другото, мислили ли сте дали ChatGPT има мъжка или женска персона? Нашият екип попита хора на случаен принцип и повечето отговориха „Той/него“…
Да хвърлим едно око на Дамския Клуб на платформата на Umni.bg:
Както споменахме по-горе, компаниите сами избират каква ще бъде персоната на техния дигитален асистент с изкуствен интелект. Добра практика е да се създаде такъв, а не просто да се създаде „бот“, който комуникира с роботизиран тон на общуване, защото неговите потребители няма да имат най-доброто изживяване, което биха имали. Повечето клиенти на Umni.bg са проектирали своите чатботове с различен персонаж, аватари, тон на общуване и с персона на мъж или жена. Ето как те успяха да привлекат интереса на клиентите си към своя чатбот, така че чатботът да бъде по-интерактивен и привлекателен и да постига страхотни резултати, следователно да е успешен проект. Споделяме няколко примери за персона на чатбот, които да вдъхновят създаването на вашия бизнес чатбот сега или да го планирате в бъдеще:
Госпожица Фиоре на хотел Casa di Fiore SPA & Medical
Усмихнатият и симпатичен дигитален асистент на 5-звездния хотел с персона на приказен герой е винаги на разположение, за да помогне на гостите на хотела на български и английски език в чат формат и с гласова помощ. Нейната персона е измислена и създадена от екипа на хотела и наподобява истинско момиче – модел, избран за фотосесията на хотела, така че гостите да се чувстват сякаш общуват с момичето. Аватарът на Госпожица Фиоре е сладко момиче, с къдрава коса и дълга синя рокля – като фея в красивата градина на хотела близо до морето. Тъй като е въображаем персонаж, индивидуалността на AI чатбота позволява на хотела да използва аватара на Госпожица Фиоре за анимации, видео реклами, Viber стикери и други забавни, интерактивни и атрактивни за клиентите начини, създаващи цялостно незабравимо изживяване за гостите.
Като 5-звезден хотелски дигитален асистент, Госпожица Фиоре е с по-официален тон на общуване, но това е балансирано със сладка усмивка, за да приветства и създаде настроение на всички посетители на уебсайта по всяко време на деня. Заради успехите на Госпожица Фиоре направихме и кейс стъди за нея, разгледайте го, ако искате да я срещнете в дигиталния свят.
Ели – дигиталният библиотекар на Варненска Регионална библиотека
Ели е интелигентен дигитален библиотекар – AI чатбот, който спестява времето на поне 2 библиотекаря, за да им позволи да се справят със задачи, които отговарят повече на техните квалификации. Ели е приета като асистент, който улеснява работата на персонала от библиотекарския екип, който помага на всички читатели да презапишат заета литература, както и с отговори на всички често задавани въпроси в работно или след работно време на библиотеката. Аватарът на Ели е създаден да изглежда като остроумно момиче, което е готово незабавно да ви помогне с вашите искания. Ето защо я възприемат като перфектния служител на библиотеката, който спестява досадното писане в месинджър платформите.
Историята на успеха на Ели можете да намерите тук или ако искате да се срещнете с нейната „майка“ и визионера зад този и много други дигитални проекти на Регионална библиотека Варна, директорът Радка Калчева, можете да видите интервюто ни с нея. Не е ли удивително, че две жени управляват една голяма библиотека и страхотни резултати се постигат всеки ден. Най-после идва времето на AI чатботовете в библиотеките!
Артина на преводаческа агенция Arte.doc
Артина е дигитален консултант на агенцията за преводи Arte.doc – AI чатбот, обучен от бизнес екипа да отговаря на въпроси на клиенти за преводачески услуги 24/7. Аватарът на Артина изглежда като офис асистент в костюм и очила, който е готов незабавно да ви помогне с подходяща информация за вашата заявка. Сега тя е в процес на разработка и обучение, преди да бъде внедрена на сайта много скоро за онлайн обслужване 24/7, самообслужване и по-лесна комуникация. Как AI би могъл да помогне на клиентите на преводачески услуги, ще разберем съвсем скоро!
Амика на Асоциацията на медицинските козметици
Амика – чаровната дигитална асистентка на Асоциацията на медицинските козметици – бизнесдама от бюти индустрията с отлична визия и коса, без съмнение е част от такава асоциация. Само за 48 часа работа Амика имаше над 1200 взаимодействия с клиенти. 370 нови потребители я срещнаха онлайн и 294 от тях ползваха чатбота повторно (1 път не беше достатъчен, за да разговарят с нея 😉). Амика също е в процес на обучение, за да стане перфектният дигитален служител, който е на разположение 24/7/365, за да съдейства. Освен това Амика може да помогне при закупуването на билети за Международната конференция за красота 2023 и много други услуги. Попитайте я нещо, ако искате – ако не знае отговорите, ще го научи бързо или купете билети за конференцията, изборът е ваш!
Шоколина на 1 Метър Шоколад
Толкова много женски чатботове и Шоколина е един от тях – интелигентният асистент на 1 Метър Шоколад, която може да ви помогне да си купите шоколад за различни празници и поводи.
Аватарът на Шоколина е вдъхновен от собственичката Биляна Тодорова и помага за продажбите на шоколада денонощно. Биляна не винаги е на линия, за да отговори моментално, но Шоколина е винаги на разположение. След стартирането на чатбота клиентите веднага започнаха да поръчват 1 метър шоколад с помощта на чатбота! Можете да се срещнете с нея и да си купите шоколад за предстоящия празник на жената, за да поздравите своята майка, баба, сестра или приятелка. Побързайте, за да поръчате шоколад през чатбота само за вас!
… и дигиталните супергерои сред нас!
Е, в нашето голямо семейство от чатботове има не само жени, запознайте се и с очарователните момчета!
Бютко на студио Beauty Point
Бютко е чатботът на студио за красота Beauty Point, който помага при запазване на час за разкрасителни процедури, промяна или отмяна на час и вече 100% от резервациите за промоции се правят през чатбота. Бютко все още няма аватар, но неговата създателка – собственичката на студиото Десислава Деспотова планира да постави чатбота в студиото физически – на тъчскрийн или друга джаджа, за да го превърне в още един рецепционист. Може би това ще се случи много скоро! Успехът на Бютко вече е записан в кейс стъди, вижте го, ако искате да узнаете какви други постижения е постигнал след създаването му.
Изгревчо на Хотелски комплекс “Изгрева”
Изгревчо – хотелският AI чатбот на хотелски комплекс „Изгрева“, който свети на сайта на хотела и помага на гостите 24/7 преди, по време и след престоя им. Персоната на Изгревчо е създадена от екипа на хотела – забавен, услужлив и умен. Клиентите обичат да разговарят с него. През 2022 г. над 16 200 клиенти са комуникирали с хотелския AI чатбот един или повече пъти с над 82 500 взаимодействия на български и английски език. Той помага на гостите да резервират стая, да изберат храна чрез дигиталното меню на ресторанта на хотела, да намерят най-близката аптека или банкомат или да намерят най-добрата забележителност в близост до хотела, на която да се насладят.
Изгревчо вече постигна много цели на хотела и продължава да ги постига, затова направихме кeйс стъди и за него, за да покажем успеха му. Неотдавна Изгревчо се сдоби с глас (разпознаване на реч) и сега можете не само да си чатите с него, но и да говорите чрез гласови съобщения за лесна и бърза онлайн комуникация.
Може би Изгревчо скоро ще стане символ на малкото селце Баня, където се намира хотелът, защото те са първите, които се дигитализират в региона и Изгревчо се обучава и поддържа всеки ден, за да става все по-умен и по-умен.
Берико на New Era for Health
Берико е виртуалният асистент на New Era for Health, които предлагат природни продукти за превенцията на здравето, за здравословни и козметични проблеми, подобряват тонуса и балансират цялостно организма. Берико е усмихнато момче-панда, което може да даде информация за най-продаваните продукти на бизнеса, информация за биорезонанс (анализ на здравословното състояние), отговаря на често задавани въпроси 24/7 и ви помага да се свържете с бизнеса. Той може да ви покаже промоциите и да ви преведе през най-важната информация на бизнес сайта. Берико е с весел характер. Неговият аватар на панда е сладък, приятелски настроен и ви кара да искате да го прегърнете, оставяйки усмивка и комфорт като усещане след общуване! Берико ще ви даде ценни съвети за вашето здраве и как да се грижите за своето тяло, психическо и физическо здраве. Запознайте се с Берико, ако искате да се убедите, че е полезен.
Каква персона ще бъде вашият AI чатбот зависи само от вашия екип и вашето виждане за него. Можете да изберете това, което ще отговаря на репутацията и целите на вашия бранд. Избирайте разумно, преди да го създадете, за да не се налага да го променяте по-късно. Ето защо трябва да планирате правилно вашия проект за чатбот и да следвате добрите практики, за да имате най-добре работещия дигитален асистент на вашия сайт! Свържете се с нас, ако вече имате идея какъв би бил вашият чатбот, за да започнете незабавно да го създавате!