Готови ли сте да революционизирате вашите маркетинг и продажби? С помощта на AI чатбот за маркетинг и продажби можете да направите точно това! В тази публикация в нашия блог ще разгледаме начините за успешен AI чатбот за маркетинг и продажби. Така че, закопчайте коланите и нека да започнем това пътуване, печелещо клиенти! AI чатботове са все по-популярен инструмент за компании от всички индустрии, които искат да привлекат повече клиенти. Чрез създаването на чатбот компаниите могат да използват автоматизирани разговори, за да взаимодействат с потенциални клиенти по по-ефективен и по-персонализиран начин.
Чатботовете се използват най-много за продажби (41%), поддръжка на клиенти (37%) и маркетинг (17%), според Intercom. Проучванията показват, че чатботовете увеличават продажбите средно с 67%, като 26% от всички продажби започват чрез взаимодействие с чатбот. 35% от бизнес лидерите казват, че чатботовете са им помогнали да сключат сделки за продажба, докато първите три случая на използване на продажбите са: събиране на информация и квалифициране на потенциални клиенти, резервиране на часове за демонстрации на продукти и ангажиране на посетителите на уебсайтове (Intercom проучване). Всъщност до 2024 г. Juniper Research прогнозира, че глобалните потребителски разходи на дребно чрез чатботове ще достигнат 142 милиарда долара (спрямо 2,8 милиарда долара през 2019 г.), докато маркетинговите кампании също биха били предпочитани да се правят с помощта на чатбот с изкуствен интелект поради разпространението им по целия свят.
AI чатботовете позволяват на компаниите да персонализират своите разговори с потенциални клиенти, като ги улесняват предвид времето, местоположението и търсенията и предпочитанията на клиентите. Това ги прави ефективни инструменти за ангажиране както за маркетинг, така и за продажби. Те предоставят уникални възможности за бизнеса да достигне и да започне разговори с потенциални клиенти по по-смислен начин.
Ключовите компоненти на успешния чатбот за маркетинг и продажби с изкуствен интелект включват дефиниране на целевата аудитория, разбиране на моделите на поведение на потребителите и използване на тези заключения за създаване на персонализирани взаимодействия с потенциални клиенти. Освен това ефективните чатботове предоставят статистически данни за анализи, така че компаниите да могат точно да измерват резултатите от своите инициативи с чатботове за планиране.
Чрез комбиниране на разговорна AI технология с управлявани от данни маркетинг и стратегии за продажби, компаниите могат да бъдат на път да изградят чатбот, който стимулира повече бизнеса, като ангажира потенциални клиенти със смислени разговори и ги превръща в настоящи клиенти.
Чатботовете за маркетинг и продажби трансформират изживяването при покупки, предоставяйки на потребителите лесен начин да намерят подходяща информация за продукти, услуги и цени. За бизнеса тези базирани на изкуствен интелект чатботове предлагат многобройни предимства, които варират от по-високи възможни конверсии до подобрена удовлетвореност на клиентите и по-добра възвръщаемост на инвестициите в маркетинга и продажбите.
Използването на чатбот за маркетинг и продажби позволява да намалите разходите, свързани с продажбите и маркетинговите кампании, като същевременно предоставяте на бъдещите клиенти персонализирани отговори 24/7 през цялата година. Чатботовете също имат потенциала да премахват спънките в процеса на покупка, като създадат безпроблемно изживяване за вашите клиенти. Използвайки технологии, базирани на изкуствен интелект, чатботовете могат да разберат по-точно намеренията на потребителите и да отговарят бързо на въпроси въз основа на информацията, предоставена в тяхната база данни.
5 съвета за успешен AI чатбот за маркетинг и продажби
Създаването на маркетингови и продажбени фунии в AI чатбот е ключова стратегия, за да го направите успешен инструмент за маркетинг и продажби в цялостната стратегия на вашия бранд. Според Juniper Research (2021 г.) продажбите чрез канали за разговорна търговия, с други думи, разговорна търговия (СМС, чатботове и смарт спикери), ще достигнат 290 милиарда долара до 2025 г. Освен това до 2025 г. се очаква половината от всички продажби да се случат в чатботове – да достигне 145 милиарда долара до 2025 г., което е увеличение от 590% в сравнение с 2021 г. През 2021 г. Drift съобщи, че 58% от компаниите са въвели разговорно маркетингово решение в отговор на пандемията от COVID-19 и 99% от тях са установили, че то е ценно до много ценно, като 62% го намират за много ценно.
Приходите от глобалния чатбот маркетинг също достигнаха 83,4 милиона долара през 2021 г. Като част от същото проучване Statista изчисли прогнозирания ръст на приходите на индустрията през следващите няколко години. Проучването установи, че пазарът ще продължи да расте значително и до 2027 г. се очаква да достигне около 454,8 милиона долара. Всички тези статистики потвърждават, че компаниите вече използват чатботове с изкуствен интелект за своите продажби и маркетингови цели и по-добри стратегии. И така, как да използвате чатбот за маркетингови и продажбени фунии, за да подобрите вашите процеси за продажби и маркетинг? Продължете да четете, за да научите 5-те съвета за успешен AI чатбот за маркетинг и продажби в следващите параграфи!
Съвет 1: Директни линкове и QR кодове към AI чатбот от онлайн и офлайн
Специалисти по маркетинг и продажби, подгответе се за създаване на маркетингови и продажбени фунии в AI чатбота на компанията, за която работите, ако искате да стимулирате повече продажби и конверсии. Чрез създаване на директни линкове към AI чатбота – към конкретна уеб страница с конкретен елемент в AI чатбота (форма или информационна секция), можете да насочвате потенциални клиенти с 1 щракване или сканиране по персонализиран начин към важна информация, която вашите клиенти трябва да знаят, към промоция, форма или друго интерактивно съдържание. AI чатботът ще се погрижи за останалото и ще помага на клиентите в реално време 24/7. Как може да стане това?
Представете си, че правите следващата си маркетингова кампания за пускане на нов продукт или кампания по повод празник. Създайте директен линк в платформата за чатбот, който води до карусел от карти с новите продукти и бутон към форма за заявка за попълване. Когато формата бъде попълнена и изпратена, клиентът може да бъде пренасочен към друга карта с промоционален код за следващи поръчки. Директните линкове също могат да отведат клиентите до конкретен елемент в чатбота с бутон за директни плащания за вашите продукти, полезни материали за изтегляне, абониране за бюлетин, форма за абонамент за услуги или други. Можете да споделяте тези директни линкове в публикации или реклами в социални медии, в последователности от имейли или навсякъде другаде онлайн, както и да споделяте QR код с линка онлайн или офлайн върху стикери, продукти, подаръци, плакати, банери и други обекти, за да водите вашите потенциални клиенти до точното място, където искате те да бъдат, и да бъдат подпомагани от дигитален служител по всяко време на деня.
67% от маркетолозите казват, че имейлът е една от най-важните маркетингови платформи, според доклада на MoEngage и ClickZ „Бъдещето на маркетинга: Защо персонализацията има значение“. Като комбинирате следващата си имейл кампания с AI чатбот и директни линкове към него в имейла или персонализирани QR кодове, които също водят до него, можете да накарате потенциалните си клиенти да се почувстват по-специални, разбрани и да им дадете по-персонализирано изживяване. Различни целеви групи могат да бъдат изпратени на различна страница на уебсайта и място в чатбота, за да получат различна информация въз основа на спецификата на групата и истинските й нужди. Тази функционалност позволява да се прави А/В тестване в рамките на чатбота, насочвайки различни групи клиенти към различно съдържание в рамките на един и същ чатбот.
Линковете към съдържанието на AI чатбота могат да се използват за много маркетинг технологии. В допълнение към маркетинговите кампании по имейл, чатботът може да се превърне в ключов елемент от маркетинговата автоматизация, която е на второ място след електронната поща и се оценява от 57% от маркетолозите. Линкове и QR кодове към различни части на чатбота отвсякъде онлайн, офлайн и от уебсайта, както и вградените форми са функционалностите на чатбота, които помагат за постигане на автоматизация към и в рамките на чатбота, като са част от маркетинговите и продажбените фунии.
AI чатботът помага за събирането на данни от първа и нулева страна (надеждна замяна на бисквитките от трети страни), функционалност, която става още по-важна през 2024 г. с премахването на бисквитките. Статистики за поведението на клиентите и други данни помагат на маркетолозите да вземат по-добри решения за бъдещи кампании и да добавят нов източник на структурирани данни към цялостните процеси на управление на клиентски данни в компанията. Това е третата най-важна технология за маркетинг специалистите, върху която се фокусират 54% от отговорилите на споменатия доклад. Линкове към форми в чатботовете, които са на 1 клик разстояние и улесняват бързо и лесно отправянето на запитване, записване за бюлетин или регистрация за събитие по всяко време на деня или нощта, е само един от начините.
Персонализирането е 4-та най-важна стратегия в маркетинга и 50% от маркетолозите търсят технологии, които да им помогнат с това. AI чатботът предоставя персонализирано изживяване на потребителите, като отговаря на всички въпроси на клиентите по всяко време на деня, предоставя търсена информация или форма за заявка на услуга, регистрация или покупка, както и като е на разположение 24/7 за потребители, изпратени от публикации в социалните медии и реклами към конкретен елемент в рамките на чатбота на точна уеб страница за ангажиране и грижа за клиентите – отново с 1 щракване или 1 сканиране на QR код.
45,6% от маркетолозите казват, че многоканалното ангажиране на клиентите е важна част от тяхната маркетингова стратегия. Директни линкове и QR-кодове от различни комуникационни канали и офлайн добавят иновация и Wow-фактор към кампаниите на тези маркетолози. Ето един пример за директен линк, поставен в публикация на Facebook страницата на наш клиент, която води клиента до форма в чатбота за попълване. Клиентът се изпраща да направи директна резервация на стая за комплекс “Изгрева” на сайта им на точното място в чатбота: карта с информация за стаята и бутон за резервация на престой. По този начин потенциалните клиенти са само на 1 клик разстояние от директната продажба, която трябва да се направи. Само за една година чатботът с изкуствен интелект на този семеен комплекс достигна 50% от всички резервации, направени от клиенти от 17 държави, подпомагайки по различни теми над 16 000 клиенти, а 42% от комуникацията се случи извън работното време на екипа. Между другото, малко от служителите знаят основни английски. Комплексът разполага с много ефективен AI чатбот както за продажби, така и за поддръжка на клиенти, съгласни ли сте?
Друг пример е да поставите QR кодове на събитие, което сте създали за откриването на нов магазин или друго. Хората могат да сканират QR кода и да бъдат насочени към вашия AI чатбот на вашия сайт, за да попълнят форма и да получат промоционален код за първата си покупка или всичко, което ви хрумне, което може да се използва за задействане на маркетингови и продажбени фунии и да ги запознае в същото време с вашия работещия 24/7 дигитален служител с изкуствен интелект на вашия сайт. Например, в салона за красота Beauty Point 100% от заявките на услуги на промоция се случват през чатбота – веднъж влезли в чатбота, клиентите оценяват неговото удобство и го ползват постоянно. В чатботовете на платформата Umni.bg средно 75% от потребителите са повторни.
Самият разговорен AI помага за привличането и задържането на потребителите в разговора с бранда, тъй като все още е новост за много клиенти и ги забавлява с възможността да им бъде отговорено незабавно на много въпроси, и да им помага при рутинни запитвания. С добавянето на GPT към модул за разговорен AI, подобрените по този начин чатботове ще направят още една стъпка към по-човешко изживяване, което се очаква да увеличи стойността за маркетолозите. Преди ChatGPT, 33% от тях са търсили AI инструменти, но ситуацията бързо и положително се променя към използването на AI в ежедневните маркетингови операции. Маркетингова фуния в чатбота, задействана от клиентски въпрос и прикрепена към по-човешки отговор от AI модула в чатбота, е добра практика, която създателите на чатбот за маркетинг цели трябва да имат предвид.
И накрая, мобилният маркетинг е много важен за 38% от маркетолозите и за тях чатботът с изкуствен интелект се превръща в незаменим инструмент, тъй като разговорният маркетинг (продажби и маркетинг, извършвани в чат формат чрез чатботове, смарт спикери и СМС) е най-бързо развиващата се тенденция и неразделна част от мобилното изживяване на клиентите. Чатботът е като умно интерактивно мобилно приложение без сваляне и инсталиране на телефона на потребителя и без нужда да се учи как да го ползва поради комуникацията в чат формат и удобния за потребителя интерфейс.
Съвет 2: Директни връзки от вашия уебсайт към вашия AI чатбот – свържете бутон, текст или изображение на сайта към форма или карусел в чатбота за незабавен достъп до подходяща информация или форма.
Създавайте бутони или използвайте думи или текстове навсякъде в уебсайта си, за да ги превърнете в линк и CTA към конкретен елемент във вашия AI чатбот – той ще се появи незабавно в чатбота за потребителя, когато щракне, без да напуска страницата. Това създава допълнително взаимодействие и удобство за посетителите на уебсайта, добавя персонализиране към тяхното търсене, ускорява тяхната помощ и има Wow-ефект за потребителите, да не говорим за неограниченото количество информация и форми, които можете да свържете по този начин в целия си уебсайт с чатбота. Помислете по-мащабно – всяка страница на вашия уебсайт може да отвори персонализирана информация или действие в чатбота, което подобрява страницата и персонализира изживяването.
Например, можете да поставите бутон към вашите 10 най-четени публикации в блога на вашия сайт – както го направихме на нашия уебсайт, и AI чатбот отваря карусел с карти и линкове, за да ги прочете всички в низходящ или възходящ ред. Бутонът може да бъде топ 10 продукта, които се купуват най-много или топ 5 съвета как да направите нещо, или нещо друго, което може да ви хрумне. За да го направите по-интерактивно, можете също да използвате изображение със CTA, което привлича повече внимание, и когато хората кликнат върху него, също да отвори мигновено чатбота, за да попълнят форма за резервация, да си насрочат среща, да научат ценна информация или друго.
Можете да видите пример как да го направите или да кликнете върху бутона за връзка с нас в края на статията, за да го видите в действие. Не се притеснявайте, не се изисква нищо от ваша страна, но ако харесвате тази функция, можете да се свържете с нас, като попълните формата в отворения чатбот и да започнете изживяването си с чатбот, преди вашите конкуренти да ви изпреварят!
Съвет 3: Събирането на клиентски данни от първа и нулева страна е толкова важно
Всички компании търсят начини да се подготвят за предстоящия свят без бисквитки. Някои от тях може би вече са намерили своите решения или може би дори още не са започнали. Можем да споделим с вас някои ключови моменти за това как да се подготвите за предстоящите промени. Събирането на данни от първа и нулева страна заедно с осигуряването на комуникация в реално време 24/7 може да се извърши от един дигитален инструмент – AI чатбот. Това, което ви остава, е да анализирате събраните данни, за да подобрите цялостните си бизнес процеси.
61% от компаниите с висок растеж възприемат стратегия за данни от първа страна, като използват инструменти, които събират данни за поведението на клиентите, като посещения на уебсайта, търсения и взаимодействия. Такива данни могат да се събират от AI чатбот: да предоставят на клиентите персонализиран онлайн разговор чрез социални медии, имейл, CRM системи и QR кодове, от една страна, и да ви помогнат да научите повече за поведението на клиентите си от друга страна. По този начин компаниите разбират по-добре своята целева аудитория и могат по-добре да обслужват нуждите й. Проучване на изпълнителен директор на Deloitte разкри, че организациите с висок растеж все повече признават важността на събирането на данни от първа страна, за да останат начело в бързо променяща се среда. В стремежа си да придобият представа за клиентите и да направят техните маркетинг комуникации по-ангажиращи и персонализирани, маркетолозите трябва да проучат начини да направят това, като същевременно зачитат поверителността на клиентите и доверието в един дигитален свят без бисквитки от трети страни и с пълен контрол на процесите. AI чатботовете могат да им помогнат да постигнат това.
AI чатбот е универсален инструмент за събиране на данни от нулева страна, който е достъпен 24/7. Данните от нулева страна са информацията, която потребителите доброволно споделят, като намерения за покупка, избор и лични предпочитания, както и тяхната лична информация в замяна на услуга във форми, вградени в чатбота – за нещо полезно, като информация, електронни книги, час за среща, резервация или абонамент за бюлетин. Например, бизнес за електронна търговия може да създаде маркетингова и продажбена фуния, водеща до форма в чатбота за получаване на промоционални кодове, което позволява на компанията да събира потребителски имейли. Чрез поставяне на форма за регистрация в AI чатбота на техния сайт, компаниите могат да позволят на клиентите да предоставят своите имейли в замяна на инструкции за различни продукти или други привличащи интереса материали (lead magnets). След това AI чатботът може да ги преведе през следващата стъпка и да им предложи промоционален код за следващата им покупка, карайки клиентите да се чувстват по-специални и ангажирани. Освен това, бизнесът ще може да събира имейлите на клиента за бъдещи маркетингови кампании под формата на последователност от имейли.
Съвет 4: Как пренасочванията в различните елементи на чатбот помагат за стратегията на вашия бранд
Разговорният AI във вашия чатбот помага да общувате с вашите клиенти, партньори и служители 24/7/365, но някои модули като този на платформата Umni.bg могат да направят нещо повече. Това, което може би не знаете е, че от AI отговор клиентите могат да бъдат автоматично насочени към форма за попълване, към карта с до 3 бутона (с линкове, повече информация или друго) или към карусел с много карти с бутони с полезно съдържание. Това означава, че само тези хора, които са задали определен въпрос, могат да бъдат насочени по-нататък към това конкретно действие, създадено от бизнеса, за да изпълни желанията на клиентите – не само да отговори на въпроса им, но и да ги насърчи да направят конверсия и да добавят Wow-ефект към разговора. Така се прави онази допълнителна миля в обслужването на клиенти, с чатбот с изкуствен интелект.
Например, човек пита чатбота какви са дестинациите, до които вашата компания предлага екскурзии. Вместо да спомене всички в дълъг текст, отговорът може да бъде кратък текст с пренасочване към карусел от карти с линкове към повече подробности и форми за резервиране на почивка в различните дестинации. Ето още няколко примера за да видите функционалността в действие. Ако все още не вярвате, че AI чатботовете помагат при процесите на маркетинг и продажби, проверете всички добри практики и можете да се свържете с нас за лична демонстрация, която да ви помогне с всички въпроси, които имате.
Съвет 5: Идеи за геймификация във/с вашия AI чатбот за увеличаване на ангажираността
Ще ви дадем някои идеи за елементи на геймификация във или с вашия AI чатбот, които със сигурност повишават ангажираността на клиентите и подобряват цялостното изживяване.
Награди: Един от начините да увеличите ангажираността е да създадете система за награди за вашите потребители. Това може да е подарък, който потребителите могат да спечелят за изпълнение на определени задачи, отговаряне на въпроси и ангажиране с вашия чатбот. Те могат да получат промоционални кодове, полезни материали или друго, след като зададат определен въпрос или да бъдат насочени към конкретно създадена от чатбота игра, като намиране на QR кодове офлайн, които отварят тайни съвети или части от играта, като например букви, за да ги съберат всички, да направят дума и след това да използват отново чатбота, за да попълнят форма с правилната дума и да получат награда.
Тестове и анкети: Тестовете и анкетите са друг чудесен начин за геймификация в чатбот. Можете да създавате тестове и анкети, които потребителите могат да попълват, и да давате награди за потребителите, които го направят.
Предизвикателства и състезания: Предизвикателствата са чудесен начин да увеличите ангажираността и да мотивирате потребителите си. Можете да създавате предизвикателства, които изискват от потребителите да решават пъзели или да изпълняват задачи, за да печелят награди. Те могат да ви помогнат да ангажирате вашите потребители и да популяризирате вашите продукти или услуги. Още няколко идеи и пример за реална игра можете да намерите в нашия раздел за още полезни съвети за маркетинг и продажби.
Искате още съвети за успешен маркетинг и продажби с помощта на AI чатбот? Свържете се с нас за лична демонстрация, за да видите в действие как AI чатботът може да помогне на вашата цялостна маркетингова стратегия и процес на продажби!