AI чатботовете пасват навсякъде, за всякакви бизнес индустрии, на сайтовете на компаниите, в месинджъри, та дори пасват и в българските поговорки. Събрахме едни от най-известните поговорки и преоткрихме тяхната мъдрост в света на чатботовете. Както поговорките се използват от край време за да пренасят от поколение на поколение знание и опитност, така и чатботовете се създават за да пренасят информация за бизнеса в дигиталния свят.
Поговорките правят речта непринудена, жива и образна. AI чатботът комуникира с хората също по един жив и интерактивен начин. Поговорките са резултат на народната мъдрост. Чатботът е резултат на доброто планиране, знанията и опита на екипа на бизнеса. Добрите поговорки се предават от уста на уста, а добре обучените AI чатботове – от клиент на клиент.
В този блог пост ще погледнем на добрите практики в AI чатбота през призмата на мъдростите от българския език за да споделим интересно, забавно и полезно четиво за празниците.
Ето ги и 20-те български поговорки, които избрахме, и как AI чатботът се вписва в тях:
- Приятел в нужда се познава.
AI чатбот в нужда се познава. 847 са работните смени, които един 9-до-6 бизнес НЕ РАБОТИ тази година, иначе казано 77% от времето. AI чатботът е като най-добрият дигитален служител в една компания и най-добрият приятел при нужда от съдействие за клиентите, служителите и партньорите. Той е на линия 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата, 365 дни в годината. Винаги е на разположение на сайта на компанията за да помага в обслужването, с маркетинга и продажбите и цялостната онлайн комуникация на бранда. Поема нощните смени, почивните дни и празниците. Клиентите търсят информация и пазаруват онлайн по всяко време от деня и когато има кой да ги насочва и да им помага незабавно – дори и в 3 през нощта, те биха останали по-доволни и биха станали по-лоялни към компанията, която предлага такъв дигитален инструмент за самообслужване.
- Много баби, хилаво дете.
Много баби, хилав AI чатбот. Това се случва, когато никой в екипа не е ангажиран и не отговаря за AI чатбота и неговото по-нататъшно обучение и поддръжка. След първоначалната еуфория и ентусиазъм, чатботът започва да работи и никой повече не се занимава с него или пък – всеки по малко. Това обаче не е достатъчно. Трябва да има определен екип или лице, което обучава, поддържа и подобрява чатбота, като наблюдава взаимодействието и поведението на клиентите в чатбота и предприема необходимите действия за развитието му за да е актуален по всички възможни начини. Дали всички членове на екипа разбират и подкрепят внедряването на чатбота и знаят каква е тяхната роля в неговото развитие и успех? Освен лице, ангажирано директно и отговарящо за развитието на чатбота, добре е компанията да има и балансирана стратегия за съвместната работа на чатбота с екипа на компанията.
- Блага дума железни врата отваря.
Блага дума от AI чатбот, нови възможности отваря. Имплементирането на AI чатбот на сайта отваря нови възможности за развитие на компанията, а тренирането му да разговаря с клиентите, партньорите и служителите на много и различни теми би го превърнало в един универсален инструмент за онлайн комуникация. Когато AI чатботът може да отговаря на въпроси и да поздравява – “Здравей”, “Как си”, “Беше ми приятно да поговорим”, “Довиждане” и други, човекът от отсрещната страна се предразполага като че общува с истински човек и ще бъде по-лесно да му бъде помогнато с неговите запитвания и да му бъде предоставена допълнително стойностно съдържание. Денонощната комуникация с клиентите, обратната връзка за клиентското търсене и поведение в чатбота, събрана от самия бот и възможността да се създават цялостни маркетинг и продажбени пътеки в чатбота допринасят за цялостното по-добро изживяване на потребителя и отварянето на нови възможности за продажба. Ето и един пример:
AI чатботът на хотелски комплекс “Изгрева” отвори нова възможност за развитието на хотела. Как стана това? При дигитализирането на менюто на хотела чрез качването му в самия чатбот със снимки на ястията и описанията им. Тази функционалност вече е не само удобна за гостите на хотела, да проверят и да си изберат какво ще хапнат предварително и в ресторанта направо да си поръчат, но и се оказа популярна за къщите за гости и местните хора от селото, в което се намира комплекса. Тези хора започнаха да поръчват храна за вкъщи – нова възможност за допълнителна печалба за хотела.
- Бързата работа – срам за майстора.
Бързо направеният AI чатбот, срам за компанията. Както всеки един проект, и проектът за AI чатбот също се нуждае от правилно планиране, защото е дългосрочен и отнема време и усилия за да работи в пълния си потенциал и изцяло в полза на компанията. Не добре планираният и създаден AI чатбот, с множество допуснати грешки би навредил на бранда и създал лошо впечатление за него. Ние сме го казвали вече, но пак да го споменем – успеха на проекта зависи изцяло от екипа на бизнеса, който го създава и ако искате той да е успешен и да си върши работата добре – планирайте разумно, създайте го с желание и с интересно и полезно съдържание за своите потребители, промотирайте го и го поддържайте, за да са доволни както вашите клиенти и партньори, така и вие и вашите служители.
- Без мокри гащи раци се не хващат.
Без продължително обучение, добър AI чатбот не става. Всеки един чатбот с разговорен AI се нуждае от продължително обучение – на много теми, повече тренировъчни фрази и полезни отговори, за да комуникира с пълния си потенциал със своите потребители. Ако искате да обучите добре вашия AI чатбот, то е добре да знаете, че първоначално трябва да започнете с поне 100на теми и да добавяте нови при всяка комуникация с потребител, на които чатбота не е отговорил. Добавяйте и теми за общи разговори, за да се чувстват клиентите така сякаш общуват с човек. Трябва да навлезете в дълбокото, ако искате да имате успешен AI чатбот, който да се надгражда при всяка нова възможност.
- Да е учено – добро, да е умно – по-добро.
Базов чатбот е добре, чатбот с AI е още по-добре. Базовите чатботове са предназначени да се справят с прости, повтарящи се задачи. Те обикновено се използват за обслужване на клиенти, за да отговорят на конкретни команди, но не могат да водят разговор. Базовите чатботове включват само предварително дефинирана информация – карусели с карти, изображения, текстове, форми за попълване и бутони за кликване. Въпреки че не могат да водят разговор, те могат да се използват за предоставяне на важна информация, полезни съвети, новини, промотиране на продукти и услуги, и за попълване на форми с бутони за заявка или контакт с бизнеса и др.
Например Danexo (онлайн магазин за авточасти) има чатбот, който помага на потенциални бизнес партньори да заявят акаунт, а на индивидуални клиенти да направят поръчка за част за кола. В чатбота се използват 2 форми и изображения с текст, без разговорен AI – базов чатбот с основни функционалности, но чатботът върши работата си перфектно за проблема, който му е възложен да реши – елиминира телефонните обаждания за рутинни запитвания.
От друга страна, чатботът с разговорен изкуствен интелект (AI) симулира човешки разговор, като разпознават съобщението, получено от потребителя, и предоставя подходящ отговор, предоставен от самия бизнес незабавно. AI чатботовете изпълняват различни задачи: от отговаряне на често задавани въпроси до автоматизиране на резервации и срещи, запитвания за продукти и услуги, събиране на информация за клиенти, въпросници и много други.
Един чудесен пример за чатбот с изкуствен интелект е хотелският AI чатбот на хотелски комплекс “Изгрева”, който само за 11 месеца работа е комуникирал с над 15,300 клиенти с над 80,000 клиентски взаимодействия в бота. Чатботът с изкуствен интелект на хотела напътства гостите как да направят резервация, отговаря на най-често задаваните въпроси за хотелските услуги и околностите и помага на български и английски език, за да помогне на гости от различни страни. Тази година, хотелският AI чатбот помага на гости от над 17 държави да направят своите резервации и има над 830 успешни клиентски запитвания – страхотен успех за чатбот на малък семеен хотел.
- Лице невиждано, скоро се забравя.
AI чатбот невиждан от клиентите, скоро се забравя. AI чатботът трябва да бъде показан на света. Без неговото промотиране и популяризиране, клиентите няма да знаят за него, нито как да го използват и каква е целта му. Покажете го на света, пускайте маркетингови кампании с него, показвайте го в социалните ви медии, насочвайте клиентите към него, за да осъществи целите, за които е създаден и да помогне на бизнеса ви да расте.
- Ако искаш да вземаш, научи се да даваш.
Ако искаш да вземаш от твоя AI чатбот, научи се да даваш за него. Ако искаш да постигнеш бизнес целите си с твоя AI чатбот, трябва да го поддържаш, да го тренираш и обучаваш постоянно, в началото ежедневно – да се грижиш за него като за твой дигитален служител, да се развива напред за да допринася за развитието на твоя бизнес. Използването му и подобряването му от твоите служители също така би помогнало и на тях да се чувстват по-мотивирани и важни за компанията. Участието им в проекта за AI чатбот като цяло би развило и подобрило техните умения за работа в екип, създаването на полезно и креативно съдържание, подобряването на комуникацията с клиентите и още много други ползи.
- Бащина поука – синова сполука.
Добре направен чатбот, сполука за сайта. Добре направеният AI чатбот дава много предимства на вашия сайт. До 65% от потребителите напускат бизнес уебсайт след разглеждане само на 1 страница. 54% от посетителите на уебсайта превъртат надолу само до половината от уеб страницата и след това я напускат. 35% до 45% от клиентите търсят информация и помощ на уебсайта на бизнеса извън работно време. Знаете ли дали вашите клиенти са получили това, което са търсили? Какво казва Google Analytics за степента на напускане на вашия уебсайт? AI чатботът идва на помощ за сполуката на вашия сайт – помага при увеличаването на трафика към сайта, подпомагането на клиентите да намерят каквото търсят на вашия сайт, събира данни от първа и нулева страна, дава допълнителна стойност като надгражда сайта и още много предимства, които сме описали в нашия блог пост по темата.
- Лозето не ще молитва, а мотика.
AI чатботът не ще молитва, а обучение. Не винаги когато се помолите за нещо, го получавате. Понякога, даже в повечето случаи, си трябва усърдна работа за да го постигнете. Така е и с проекта за чатбот. Екипа на бизнеса трябва добре да се грижи за обучението на чатбота с разговорен AI, за да може комуникацията с клиентите да върви гладко и те да са по-доволни от всякога. Доволни клиенти е равносилно на повече продажби и по-успешен бизнес, нали?
- Малкото камъче колата обръща.
Малка грешка в AI чатбота, лошо впечатление за бизнеса. Вниманието към детайлите е от съществено значение в един AI чатбот, който е дигиталният представител и често първата точка на контакт с една компания. Всяка малка грешка като изпусната буква, неработещ линк или грешно написана информация биха повлияли негативно на бранда и цялостното му възприемане. Много е важно да се обръща внимание на тези малки неща, които често играят важна роля при печеленото на един клиент.
- По дрехите посрещат, по ума изпращат.
По дизайна на AI чатбота посрещат, по разговорите с него изпращат. Имате ли име за вашия AI чатбот? А направихте ли аватар за него? Е, ако не сте, е време да го направите или задължително да обмислите при планирането и създаването на проекта ви за AI чатбот. Приветстващото съобщение, дизайна, цветовете, тона на общуване, името и аватарът са от съществено значение какво ще бъде първото впечатление на потребителите за вашия AI чатбот – все пак по това ще го посрещнат. А как ще го изпратят – доволни или не, зависи единствено и само от бизнеса – дали е трениран да отговаря правилно и дали покрива много от темите, по които клиентите питат въпроси, за да получат това, което търсят веднага и да са доволни от цялостното обслужване от бранда.
- С питане и до Цариград се стига.
С питане в AI чатбот и до сделка се стига. С питане навсякъде се стига. Клиент пита въпрос в AI чатбота, той му отговаря и го насочва към форма за заявка, линк към резервационна система, или към линк към продукт или услуга за тяхното закупуване и продажбената фуния е затворена. Какво повече да иска един бизнес от това да има повече продажби и клиентите да са доволни, че са получили незабавен отговор на техните въпроси по всяко време на деня. AI чатботът се справя с всичко това, само трябва да бъде попитан.
- След добра работа – добро ядене.
След добре направен AI чатбот, добри постижения. Всеки бизнес иска да бележи успехи и да се развива напред. С помощта на AI чатбот и с постоянното развитие на технологията това е още по-възможно от преди. Първо, обаче, трябва да е направен съобразно поставените от бизнеса цели, за да има добри постижения. Добре свършената работа може да се оцени чак когато AI чатботът достигне зададените му първоначално цели. Затова е важно още от началото да проследявате неговите ключови показатели за ефективност (KPIs) и да възложите месечни и годишни цели, които искате той да постигне, за да можете при месечните и годишните одити да измерите неговата ефективност. Можете да проследявате показатели за удовлетвореност на клиентите, ангажираност от съдържанието, проценти на задържане на клиенти, проценти на реализация и т.н. за по-добро персонализиране и допирни точки с клиентите. Статистиките и данните, които AI чатботът събира в реално време за поведението и интересите на клиентите, също ще помогнат за по-нататъшен анализ и по-висока ефективност на кампаниите на бранда.
- Сговорна дружина планина повдига.
Сговорна дружина успешен AI чатбот създава. Компанията решила да има свой собствен AI чатбот на своя сайт, месинджър или другаде, трябва да обмисли кой ще бъде екипа или човека, които ще създадат чатбота и ще го поддържат. Това означава екипът да разбира технологията и нейните ползи, да знае как да я използва правилно, да знае какви ще бъдат целите на чатбота и как ще бъдат постигнати. Възлагането на чатбота на правилния екип ще доведе до успешни резултати. Това също така означава хората в екипа да разбират от работата си и наистина да имат желанието и креативността да направят AI чатбота да работи в полза на компанията и нейните клиенти. Неразбирателството в един екип би повлияло негативно на успешното реализиране на проекта за AI чатбот. Избирайте внимателно екипа, който ще се грижи за AI чатбота, за да сте успешни.
- Три пъти мери, един път режи.
Три пъти тествай, един път покажи. Проверка на линкове, форми, свързаните елементи в чатбота, настройки и други е важна за правилното функциониране на чатбота. Винаги проверявайте преди пускането на чатбота и след всяка актуализация дали бутоните, линковете, формите, пренасочванията или други функционалности работят правилно и насочват клиентите накъдето искате да отидат. Представете си, че сте подготвили заявка за регистрация за уебинар или промоция, пуснали сте страхотна реклама, но сте забравили да настроите формата за регистрация на кой имейл да праща събраните регистрации. Клиентите попълват формата и чакат от вас потвърждение, но не получават нищо. А вие не получавате заявки. Тайната на успеха е в правилното създаване и внимание към детайлите. Покажете AI чатбота на света, когато сте сигурни, че всичко е направено както трябва, и ще видите положителните резултати!
- Днешната работа не оставяй за утре.
Днешният тренинг на AI чатбота не оставяй за утре. Всяка една задача, оставена за следващия ден, може да е пропусната възможност точно днес да сте по-успешни от вчера. Не пропускайте да проверявате AI чатбота дали има чакащи неотговорени теми, които да трябва да тренирате, защото клиентите са питали, но не са получили отговор от вас. Не оставяйте неотговорени въпроси. Дори и да не предлагате нещо, предложете алтернативи на клиентите, за да не отидат да търсят при вашите конкуренти, а да изберат точно вашата компания.
- И сам войнът е войн.
И сам AI чатботът на сайта е войн. AI чатботът на сайта на бизнеса е дежурният по време на празниците, нощните смени и през почивните дни – по-скъпите смени. Това е времето, през което няма кой да отговори на клиентите, а те очакват помощ и информация по всяко време, и ако нея получат, са загубени ползи за бизнеса. А вашият бизнес има ли служител, който да е на линия постоянно и да може да обслужва много клиенти едновременно, на много езици?
- Капка по капка, вир става.
Тема по тема, обучен AI чатбот става. Колко мислите, че трябва да са темите в модула на разговорния изкуствен интелект във вашия чатбот? 50? 100? 350? Правилен отговор няма! Колкото повече, толкова по-добре. Препоръчително е да започнете с минимум 100 специфични за вашия бизнес теми, но всяка индустрия е различна, затова няма точен брой теми – с всяка следваща обучена тема AI чатботът става все по-добър и по-умен. На платформата на Umni.bg готовият хотелски AI модул е трениран да отговаря на над 8000 клиентски въпроси от над 730 теми и започва да работи от ден първи на хотелския сайт на два езика. Чудесно за хотелите, нали? Обаче, технологията пасва навсякъде, за всяка индустрия, затова не се колебайте да я изпробвате за вашия бизнес! Можете да заявите безплатен 14-дневен тестов период, за да се убедите в ползите от чатбот!
- Човек се учи от що му се случи.
AI чатбот се учи от що му се случи. С всяко взаимодействие с клиент, AI чатботът на сайта става по-умен и по-умен. Когато клиент зададе въпрос по един начин, а чатботът е трениран на същата тема с други тренировъчни фрази, но разговорният AI модул разпознае темата, то чатботът се тренира още по-добре. Един въпрос може да бъде зададен по много различни начини и все пак чатботът може да го разпознае и да отговори правилно, което е и идеята за използване на изкуствения интелект. Това е и основната разлика между чатботове, в които се използват разпознаването само на ключови думи, и тези с разговорен AI модул. Ако клиент зададе въпрос, който съдържа няколко ключови думи, първият тип чатбот ще даде този отговор, чиято ключова дума е по-напред в списъка, но това би означавало вероятност за грешка и недоволен клиент. AI чатботът не би допуснал такива грешки след като бъде трениран правилно и на много теми, за да асистира на неговите потребители незабавно. Чатботът с разговорен AI освен че отговаря на въпроси, може и да препраща към друг елемент в чатбота, което дава още допълнителна стойност за бизнеса, неговите клиенти и служители.
Ако искате да имате напълно работещ дигитален AI асистент на вашия сайт, помислете за такъв проект по време на празниците и започнете новата година с мисълта за успешен AI чатбот, който да помага с обслужването на клиентите, увеличаваното на продажбите и подобряването на маркетинга, както и с още много други ползи. Моментът е сега, не го изпускайте, за да сте по напред от вашите конкуренти, които може би вече обмислят такъв проект през новата година! Напишете на нашия чатбот вашите желания и току-виж са се сбъднали (имаме предвид вашите въпроси и той ще отговори на тях, ако ли не, ще го тренираме за вас 😉). Все пак по Коледа стават чудеса и вашият бизнес може да стане по-успешен и от сега!