Хората винаги искат да знаят каква ще бъде цената и цялата инвестиция за продукт или услуга, което искат да закупят за своя бизнес или за лична употреба, като например нова технология, услуга или друго. Общата инвестиция обикновено означава не само парите, но и времето и усилията, които ще са им необходими за внедряването, поддръжката, развитието или използването.
Защо да инвестирате в чатбот с изкуствен интелект? Използването на напреднали технологии не е само за имиджа на една компания! Както в B2C, така и в B2B, чатботовете променят технологичния пейзаж заедно с процесите свързани с маркетинг, продажби, поддръжка на клиенти и цялостните бизнес процеси. Чатботовете помагат да се спестят пари и да се правят пари, така че наличието на такъв е стратегическа инвестиция, ако искате бизнесът ви да расте и да остане конкурентоспособен, тъй като много компании вече го правят. Според Gartner, Inc до 2027 г. чатботовете ще станат основният канал за обслужване на клиенти за приблизително една четвърт от организациите в световен мащаб. Според настоящия анализ глобалният пазар на чатботове е оценен на 3,49 милиарда щатски долара през 2021 г. и се очаква да достигне 22,9 милиарда щатски долара до 2030 г., при годишен темп на растеж от 25,4%, според Research and Markets – пазарът непрекъснато расте.
Ето защо искаме да хвърлим малко светлина върху общата инвестиция в AI чатбот за бизнес сайта, за да бъдете напълно информирани, преди да изберете такъв за вашия бизнес. Ще споделим всичко с вас в подробности, за да нямате никакви притеснения от сега нататък за разходите, свързани с използването на чатбот, така че продължавайте да четете! Ще очертаем различните видове чатботове и свързаните с тях разходи, така че да можете да вземете информирано решение дали чатботът е подходящ за вашия бизнес или не, и какъв да бъде чатботът.
Няма тайни в инвестицията в AI чатбот
Инвестицията за чатбот с изкуствен интелект може да варира в зависимост от характеристиките и функционалностите, които искате да има вашият чатбот. Като цяло, колкото по-сложен е чатботът, толкова по-скъп ще бъде и по-голяма стойност ще даде на вашия бизнес. Скъпо не означава недостъпно, дори ако чатботът идва с разговорен AI. Има много достъпни платформи, така че е възможно да създадете чатбот, който отговаря на вашите нужди бързо и лесно, без никакви технически знания и умения. Сега чатботовете не са толкова скъпи, колкото технологията беше преди няколко години поради напредъка на технологиите и степента им на приемане. Технологията за чатбот е масова технология, разпространена в световен мащаб и всеки бизнес може да си я позволи, независимо от бизнес нуждите, бюджета и времето. Имайте предвид, че ползите са много повече от общата инвестиция, тъй като чатботовете спестяват на бизнеса време и ресурси и подпомагат обслужването на клиенти, продажбите и маркетинга. Те могат да спестят на бизнеса до 30% от разходите за поддръжка на клиенти, според IBM и да ви спестят много повече работни дни от времето, необходимо за внедряване и поддръжка. Според Gartner, Inc. чатботовете и виртуалните асистенти (VCA) са се развили през последното десетилетие, за да се превърнат в критичен технологичен компонент на стратегията за обслужване на една компания – когато са проектирани правилно, чатботовете могат да подобрят изживяването на клиентите и да стимулират положителните емоции у клиентите на по-ниска цена отколкото взаимодействия на живо.
Например чатботът на международната туристическа компания ТЕЗ Тур, създаден на платформата Umni.bg, спести над 850 работни часа на персонала само за 10 месеца! Друг пример е дигиталния библиотекар Ели на Варненската Регионална библиотека, направен също на платформата Umni.bg, който спестява поне 2 библиотекарски работни места, а служителите, които са изпълнявали рутинни библиотечни дейности, могат да бъдат пренасочени към други задачи, отговарящи на тяхната квалификация. Страхотни резултати, нали?
Може би се чудите каква е общата инвестиция за AI чатбот? Е, отговорът опира до множество избори, които трябва да направите – когато решавате колко да инвестирате в AI чатбот, първо трябва да помислите какво искате да прави вашият чатбот. Искате ли да е базов чатбот, който може да отговаря на основни въпроси, или искате да е по-сложен чатбот, който може да се справи с по-сложни разговори, като има разговорен AI? Искате ли да бъде агент за обслужване на клиенти? Търговски представител? Привличащ потенциални клиенти и маркетинг асистент? Или нещо съвсем друго? След като разберете каква функция ще изпълнява вашият чатбот, ще имате представа за функционалностите които ще са му необходими, за да изпълнява задълженията си. След това можете да започнете да проучвате различните доставчици на услуги, цени и функционалности и да изградите чатбота, като използвате инструментите и ресурсите, налични на избраната от вас платформа.
Също така има няколко различни начина да имате AI чатбот. Можете да се абонирате за платформа, която предоставя месечно или годишно плащане за чатбот с различни функционалности. Можете също така да намерите някои безплатни версии на чатботове, но те обикновено са демо версия с ограничени функционалности, които биха ви накарали в даден момент да си платите за повече опции. Или можете да наемете някой да го създаде вместо вас. Във всяка опция има плюсове и минуси и ние сме ги обсъдили в друга публикация в блога. Самостоятелното създаване или от външни изпълнители би повлияло на инвестицията във вашия чатбот.
Друг подход е да започнете според бюджета си. Ако искате да започнете с малък бюджет, тогава вашият избор ще бъде базов чатбот без изкуствен интелект. Ако обаче имате нужда от чатбот, който може да се справи с по-сложни задачи, ще трябва да инвестирате повече – време, пари и екипни усилия, но знайте, че ще бъдете по-доволни от неговия успех, отколкото от базовите.
Има два основни типа чат ботове: базови чатботове и чатботове с изкуствен интелект. Базовите чатботове се създават с помощта на предварително определена информация, докато AI чатботовете използват разговорен изкуствен интелект, „учат“ се от взаимодействията с клиентите и да се подобряват с течение на времето, а възвръщаемостта на инвестицията е по-висока. В наши дни чатботовете с изкуствен интелект се използват по-широко в различни индустрии в световен мащаб, като обслужване на клиенти, здравеопазване, бюти индустрията, електронна търговия, финансова индустрия, образование и много други. Много компании са започнали да ползват AI чатботовете повече от базовите чатботове, за да подобрят своята ефективност и крайния резултат.
Базовите чатботове са по-евтини за създаване и не изискват честа поддръжка, само когато информацията трябва да се актуализира. Те могат да бъдат създадени само за ден или няколко дни от един човек или екип, но все пак трябва да бъдат планирани, за да работят правилно. Създаването на чатботове с изкуствен интелект е малко по-скъпо, тъй като в допълнение към основната структура на чатбота вашият екип ще трябва да инвестира време в обучение на разговорния AI модул и създаване на отговорите. Следователно чатботовете с изкуствен интелект също изискват текуща поддръжка, тъй като те трябва да бъдат наблюдавани и фино настройвани и надграждани въз основа на взаимодействията с клиентите. След стартиране, чатбот с разговорен AI трябва да се проверява всеки ден или всяка седмица за анализ на взаимодействията с клиентите и по-нататъшно развитие и подобрение в съответствие с тенденциите в клиентското поведение. AI чатботовете също трябва да бъдат правилно планирани и обучени, за да разкрият пълния си потенциал. И двата проекта също се нуждаят от подходящо популяризиране и насоки как да се използват, така че техните потребители да знаят за тяхното съществуване, цел и какво да правят с такива дигитални асистенти. Но и двата не са толкова скъпи, колкото бяха, поради развитието на технологията и масовото й използване. Според настоящия анализ, глобалният пазар на чатбот е оценен на 3,49 милиарда щатски долара през 2021 г. и се очаква да достигне 22,9 милиарда щатски долара до 2030 г., при среден годишен темп на растеж от 25,4%, според Research and Markets. Индустрията на чатботове се разраства бързо, тъй като те облагодетелстват бизнеса по различни начини. Основният фактор, движещ растежа на пазара, е повишеното търсене на персонализирано обслужване на клиентите и поддръжка 24/7/365. Все още не сте сигурни във важността им? Продължавайте да четете!
Във всеки случай общата инвестиция в чатбот е:
Часове за планиране + часове работа за първоначално създаване + часове работа за месечна поддръжка и подобряване + месечни такси за чатбот платформа + маркетингови разходи за популяризиране на чатбота + всякакви допълнителни интеграции или разработки/надстройки (по избор).
Да го разгледаме по-подробно…
Часове за планиране: Всеки проект се нуждае от планиране и трябва да прецените колко време ще ви е необходимо за планиране на вашия чатбот на вашия сайт. Това е дългосрочен проект, така че трябва да го планирате внимателно. Средно можете да планирате проект за чатбот за няколко работни дни до седмица , ако ще бъде по-сложен с разговорен AI, за събиране на въпроси на клиенти и подреждането им в теми, каква ще е основната цел на чатбота, кога ще бъде стартиран и къде, целевата аудитория, планиране на съдържанието и логиките между различните елементи на чатбота. Ако това ще бъде базов чатбот, планирането може да отнеме няколко работни часа.
Часове работа за първоначално създаване, месечна поддръжка и подобряване – Един базов чатбот може да отнеме от един ден до няколко дни за създаване и само когато информацията трябва да бъде актуализирана, той ще се нуждае от подобрение и развитие. Чатбот с разговорен AI отнема повече време за създаване, обучение, внедряване и винаги трябва да бъде проверяван за неотговорени въпроси и добавяне на повече теми, за да работи в полза на бизнеса. Може да отнеме няколко месеца, за да работи в пълния си потенциал – да се поддържа и обучава според всяко взаимодействие с клиента веднъж на ден от самото начало, и след това веднъж седмично за най-добри резултати.
Месечни такси за чатбот платформа – Зависи от платформата за чатбот, но обикновено започва от 20 долара нагоре, в зависимост от характеристиките и бизнес нуждите. Има и безплатни предложения, но те са предимно ограничени по отношение на функционалности и в последствие ще доведат до надграждане с платена версия.
Маркетингови разходи за популяризиране на чатбота – чатботовете не търсят сами клиентите си, така че трябва да помислите за маркетингова кампания, за да го рекламирате и популяризирате. Не се нуждаете от висок бюджет за това, можете да създадете органични публикации, за да го представите на света или да го включите в маркетинговата си кампания като място, където клиентите могат да получат своя промо код, специална оферта или друго. Има много идеи, които не изискват много пари, но ако искате да го направите правилно, разгледайте публикацията в блога ни по темата за добрите практики за промотиране или изберете опции за геймификация.
Допълнителни интеграции или разработка/надстройки – Някои компании се нуждаят от интеграция на чатбота със своите резервационни системи, CRM или друг софтуер, което изисква допълнителна работа заедно с допълнителни такси, които могат да варират, но винаги са персонализирани и според специфичните нужди на бизнеса.
Ако все още не сте сигурни дали даден чатбот е подходящ за вашия бизнес, препоръчваме да се свържете с компания за разработка на ботове или с консултанти на чатбот платформа като нас за лична консултация, за да обсъдим възможностите.
Заедно с годишните или месечните такси за платформата, трябва да помислите за планирано време за внедряване, обучение и поддръжка и кой ще бъде назначен за проекта за чатбот, който да се занимава с него в дългосрочен план. Лицето или екипът, натоварен със създаването и поддръжката на чатбота, трябва да знае как да използва технологията, да я разбира и да знае предимствата й за създаване, за да може чатбота да блесне в пълния си потенциал, за да отговори на всички бизнес цели и нужди.
Възвръщаемост на инвестицията за AI чатбот
Как да я изчислим? Няма един метод да разберете общата възвръщаемост на инвестицията на вашия чатбот на вашия сайт. Въпреки това е много важно да се вземе предвид възвръщаемостта на инвестицията (ROI), когато се взема каквото и да е бизнес решение и внедряването на AI чатбот не е по-различно. При всеки бизнес разход винаги трябва да мислите какво се надявате да получите от него и дали си струва първоначалната инвестиция.
Има много фактори, които трябва да имате предвид, когато мислите за възвръщаемостта на инвестициите за чатбот със или без разговорен AI. Разходите за разработване, внедряване и поддръжка може да изглеждат високи първоначално, но трябва да прецените колко време и пари ще спестят на вашата компания в дългосрочен план. Помислете: вашият чатбот ще работи 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата, което означава покриване на нощни смени, уикенди и празници, когато обикновено на служителите се плаща от 1,5 до 4 пъти повече на час за работа! Вашият чатбот използва ли се и за продажби и маркетинг – колко запитвания се очаква да донесе? Вие също ще трябва да помислите за нематериалните ползи, които идват с внедряването на AI чатбот, като например подобрена удовлетвореност на клиентите или повишена бранд осведоменост.
Един страхотен пример е хотелският AI чатбот на малкия семеен хотелски комплекс “Изгрева”, който е направен на платформата Umni.bg. Само Само за 1 година работа техният чатбот успешно събра над 880 запитвания от клиенти от 17 държави успешно, почти половината от тях подадени извън работно време. Само да споменем, че екипът на хотела е малък и едва неколцина говорят английски. Хотелският AI чатбот все още продължава да постига страхотни резултати. Друг страхотен пример е хотелският AI чатбот на Casa di Fiore Spa & Medical Hotel – Госпожица Фиоре, която за първата година от работата си спести близо 7,000 работни часа на служителите на хотела (работата на 3 до 4 души на дежурство всеки месец). Чатботовете с изкуствен интелект спестяват пари и време на всеки бизнес, който внедрява такъв на своя сайт, независимо от неговата индустрия и размер. Чатботът с изкуствен интелект е за всеки бизнес, предимствата му са много и използването му нараства в световен мащаб според много източници онлайн, (32,30 милиарда долара до 2028г.– прогнозираният размер на пазара на чатботове с разговорен AI според Brand Essence.)
ROI не винаги е лесно да се изчисли, но има някои методи, които можете да използвате, за да опитате да определите количествено потенциалната възвръщаемост на инвестицията от чатбота. Един от методите е да изчислите цената на задача, която вашият чатбот може да изпълни. Например, ако вашият чатбот може да обработва запитвания за обслужване на клиенти, които обикновено биха отнели на агент 5 минути за разрешаване, можете да изчислите спестяването на разходи, като вземете броя на запитванията за обслужване на клиенти, обработени от вашия чатбот за един месец, умножен по 5 минути и разделен на 60 (минути в час) за общо време на обслужване в часове, отново умножено по средната заплата на агент за обслужване на клиенти на час. Това изчисление ще ви даде приблизителна оценка колко пари вашият чатбот може да спести на вашата компания от разходите за труд за обслужване на клиенти. Чатбот, създаден на платформата Umni.bg, обикновено спестява до 12 минути разговор на служител с един клиент. Можете да изчислите колко време на месец той може да спести на вашите служители.
Друг метод за изчисляване на ROI е да се вземе предвид стойността на клиента през целия период, през който е клиент. Ако вашият чатбот е в състояние да повиши удовлетвореността или лоялността на клиентите, това може да доведе до това клиентите да харчат повече пари за вашата компания с течение на времето. Можете да изчислите това, като вземете средната сума, която клиент харчи за вашата компания през целия период и я умножите по процентното увеличение на лоялността или удовлетворението, което вашият чатбот постига.
Това са само два метода за изчисляване на ROI, но има много други начини за подход към това изчисление. Важното е да помислите какво искате да получите от внедряването на AI чатбот на вашия сайт и да изчислите дали си струва инвестицията.
Да обобщим приходите от използването на AI чатбот на вашия сайт:
- Приходи от по-добро обслужване и поддръжка на клиенти – със сигурност вашият бизнес ще спечели с по-добро денонощно обслужване и поддръжка на клиенти. Потребителите на вашия чатбот ще бъдат подпомогнати и ще ви бъдат благодарни за възможността за самообслужване когато им е удобно.
- Приходи от по-добра оценка и обратна връзка – Оценките на вашия бизнес могат да станат по-високи, ако предоставите по-добро обслужване на клиентите с помощта на вашия AI чатбот на вашия сайт. Шансовете са по-големи да получите повече 5-звездни оценки за вашата помощ онлайн и възможности за самообслужване. Високите оценки и положителната клиентска обратна връзка онлайн ще подкрепи интереса на потенциалните клиенти към вашия бизнес.
- Увеличаване на препоръките – Ако има повече хора, които са доволни от вашия бранд, със сигурност информацията ще се разпространи от уста на уста. Хората естествено са любопитни, така че предоставянето на интерактивна, иновативна и добре проектирана поддръжка на клиенти като AI чатбот ще засили интереса на потребителите към този начин на комуникация.
- Приходи от нови възможности – Клиентите няма да бъдат пропуснати, тъй като AI чатботът ще бъде винаги онлайн, за да помага, особено когато вие и вашите служители сте заети с по-сложни задачи или когато сте в почивка, по време на празници, нощните смени и през почивните дни.
- Приходи от нови клиенти и конверсии – когато всеки процес е оптимизиран, вие предоставяте 24/7/365 помощ, подобрявате начина, по който предлагате и продавате продукти и услуги, продажбите също могат да се увеличат, така че започнете с проекта си сега, за да имате напълно работещ AI дигитален асистент на ваша страна.
Да обобщим спестяванията от AI чатбот
- Спестяване на разходи за обслужване на клиенти – необходимостта от нови представители за обслужване на клиенти е намалена, ако чатботът може да отговори на повечето от задаваните въпроси. Да речем, ако разходът за взаимодействие със служител е $5 (например, ако разходът на обаждане е $7, за имейл $4, а за лайв чат на сайт е $4, средният разход за взаимодействие в екипа за поддръжка/контактния център ще бъде $5), можете да изчислите общия разход за взаимодействия с клиенти, знаейки колко взаимодействия има вашата компания на месечна база. За всеки 100 взаимодействия с клиенти разходът на вашата компания е $500. Със сигурност вашата компания има повече от 100 взаимодействия с клиенти месечно. Статистически, близо 80% от комуникацията са рутинни въпроси и запитвания, които могат да бъдат автоматизирани от чатбот. Когато приключите с изчислението, ще разберете: използването на чатбот за обслужване на клиенти е много по-евтино и допринася за общото спестяване на време и ресурси.
- Спестяване от текучество на работна ръка и обучение на служители – Служителите ще бъдат по-мотивирани да работят и да се справят с по-сложните задачи, защото чатботът ще поеме рутината и ще ги освободи от нея. Чатботът може да помогне и за обучението на нови служители и всичко това може да помогне на служителите на компанията да останат по-дълго. Чатботът може също да помогне на новите служители като предоставя винаги актуална информация за услугите, продуктите и политиките на компанията дискретно на техния телефон. По-малко текучество на служители и помощник в обучението би означавало спестяване на разходи за Човешки ресурси.
- Грешки и лошо обслужване – По-малко грешки в комуникацията с клиентите като резултат от внедряването на добре планиран, проектиран и поддържан AI чатбот в допълнение към по-добре обучени и опитни служители поради по-ниското текучество и по-малко човешки грешки (чатботът би помогнал с обслужването на клиентите) подобряват изживяването на клиентите и намаляват разходите, свързани с компенсации на клиенти поради грешки. С AI чатбот на вашия сайт, който е добре обучен, проверен за грешки и с намалена нужда от човешки взаимодействия, компанията би имала повече спестявания, както и по-високи приходи.
- Спестяване на времето на персонала – както споделихме по-горе, чатботът, направен на платформата Umni.bg може да спести до 12 минути на клиент на служителите. Ако вашият екип комуникира средно с 30 клиенти по време на нормален работен ден (8 часова дневна смяна), за един месец, това се равнява на 132 часа от работното време на служителите за месеца. Оставете AI чатбот да поеме тази комуникация, а служителите – да използват тези часове за по-ценни задачи. В допълнение, чатботът удължава работното време на компанията и увеличава броя на клиентите, които могат да бъдат обслужени чрез дежурство 24/7/365, както и покрива по-скъпите работни часове на служителите – нощните смени, празниците и почивните дни.
Свържете се с нас и поискайте лична консултация точно за вашия вид бизнес и неговите конкретни нужди. Ние също така публикуваме ежеседмично полезни публикации в блога по теми от света на чатботовете, за да помогнем на чатбот ентусиастите да бъдат напълно информирани, когато избират да имат дигитален асистент на своя сайт. Не пропускайте да следвате нашия акаунт в LinkedIn за по-убедителни истории и факти за AI чатбот технологията, за да не пропускате нито една нова възможност да бъдете по-конкурентоспособни и да сте една крачка пред преките си конкуренти.